Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nye bilafgifter vækker glæde hos bilbranchen

Torsdag 21. september 2017 kl: 22:15
Af: Redaktionen

VLAK-Regeringen blev torsdag sammen med Dansk Folkeparti blevet enige om nye bilafgifter efter flere ugers forhandlinger. Aftalen betyder en ændring af procentsatsen for registreringsafgift, samt en ændring af fradrag for god brændstoføkonomi og sikkerhed. Ændringerne betyder at det primært er miljøvenlige biler i mellemklassen - typiske familiebiler - der får den største afgiftssænkning, og det vækker glæde i hos bilbranchen

- Vi er naturligvis glade for, at der er kommet en aftale, der sænker afgifterne og samtidig øger incitamentet til at anskaffe både grønnere og mere sikre biler. Hvis det stod til os, så havde vi meget gerne set et opgør med det nuværende system, men vi forstår, at det har været en svær øvelse. Derfor synes vi, at den aftale der er landet i dag, er et fint kompromis, hvor vi både får billigere biler og samtidig gør dem mere miljøvenlige og sikre, siger direktør for De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen, i en kommentar ti torsdagens aftale.


De Danske Bilimportører havde ellers fremlagt beregninger og modeller for, hvordan man kunne omlægge registreringsafgiften til en ren teknisk afgift, men det ønske er ikke blevet efterkommet med den nye aftale. Hele bilbranchen i form af forbrugerorganisationen FDM, Bilbranchen i DI, Autobranchen, De Danske Bilimportører og flere andre organisationer har i mange år ønsket et nyt afgiftssystem, da den eksisterende værdiafgift har en lang række af uhensigtsmæssigheder, og derfor var håbet, at man denne gang ville komme igennem med ønsket om en reform.


- Vi har aldrig oplevet, at man har diskuteret og forhandlet bilafgifter i offentligheden før. Da regeringen åbnede ballet med en så markant sænkelse, og da DF meldte ønsket om en teknisk baseret afgift på banen, så vi det naturligvis som vores mulighed for at få tekniske afgifter. Vi håbede på, at der nu var mulighed for at få den omlægning, som branchen har ønsket i mange år. Det blev ikke i denne omgang, men aftalen fra i dag er et skridt i den rigtige retning, og vi er glade for aftalen, siger Gunni Mikkelsen.


Med aftalen sænkes den lave afgiftssats fra de nuværende 105 procent til 85 procent. Den høje sats fastholdes på de nuværende 150 procent, men grænsen for, hvornår den høje sats træder i kraft - det såkaldte skalaknæk - hæves fra de nuværende 106.600 kroner til 185.000 kroner.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn
- Danmarks største containerhavn øgede sin markedsandel
- Kranproducent ved Aarhus løftede 2023 op på et tilfredsstillende resultat
- Færdselsstyrelsen udsender vejledning om indplacering af lastbiler i CO2-emissionsklasser
- Færgerederi sælger hurtigfærge fra 1998
- Sammensluttede fagforeninger fik godt fem millioner ind
- Arbejdsgiverorganisation fortsætter med samme formand
- Resultatet efter første kvartal var et plus på knap 2,5 milliarder kroner
- Batteri-elektrisk lastbil kan komme i stødet på kort tid
- Sammensluttede fagforeninger fik godt to millioner ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst