Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transport og varme kan indfri Danmarks klimamål

Onsdag 20. september 2017 kl: 13:40
Af: Redaktionen

Flere varmepumper, elbiler og lastbiler, der kører på biogas, kan bidrage afgørende til, at Danmark kan nå sine klimamål for 2030. Det er budskabet fra en fælles konference, som Landbrug & Fødevarer og Dansk Energis afholdt i København mandag i denne uge. Samtidig kan man fremtidssikre fødevareerhvervets konkurrenceevne

Danmark ventes at skulle begrænse CO2-udslippet fra landbrug, transport, individuel opvarmning og mindre industri med mellem 21 og 38 millioner ron i perioden fra 2021 til 2030. Det er mellem 2 og 4 


Mellem 21 og 38 millioner ton drivhusgasser - eller 2-4 gange den årlige CO2 udledning fra personbiler i Danmark. Så meget ventes Danmark at skulle skære af CO2-regnskabet fra landbrug, transport, individuel opvarmning og mindre industri, som Danmark er forpligtet til af EU, i perioden fra 2021 til 2030.


Her kan energi- og transportsektoren levere omkostningseffektivt og bringe Danmark på vej mod det langsigtede mål om, at Danmark skal være uafhængigt af fossile brændsler i 2050, som der er bred politisk enighed om.


Samtidig vil det tage en del af presset af de konkurrenceudsatte sektorer som landbrug og industri, hvor høje reduktionsmål i sidste ende kan betyde tabt konkurrenceevne.


På den fælles klimakonference, som Landbrug & Fødevarer og Dansk Energi gennemførte mandag, kom det frem, at landbruget siden 1990 har skåret 20 procent af den samlede drivhusgasudledning. Derfor ser man frem til diskussionen af, hvordan de kommende klimamål kan nås.


- I fødevareklyngen har vi allerede taget store skridt for at reducere udledninger i erhvervet. Det er et langt, sejt træk med optimeringer i hele kæden fra avl over fodersammensætning til minimering af spild og udnyttelse af restprodukter, siger Morten Høyer, der er direktør for Politik & Kommunikation hos Landbrug & Fødevarer. 


- Landbruget skal fortsat bidrage til reduktioner af drivhusgasser, men vi skal finde kloge løsninger, der understøtter erhvervets konkurrenceevne. Vi ser et stort uudnyttet potentiale i udbygningen med biogas og avancerede bioøkonomiske løsninger, siger han videre.


Dansk Energi har regnet på klimagevinsten på en række teknologier. Og pilen peger på en ambitiøs udrulning af elbiler, varmepumper, mere energieffektivisering i erhverv og øget brug af biogas i tung transport.


- Hvis vi vil nå i mål med vores klimaforpligtelse, bør vi satse på at skifte benzin, diesel, olie og gas ud med el fra vedvarende energi. Den vej gavner klimaet, og det kan være med til at sikre fødevareerhvervets konkurrencedygtighed. Og sidst men ikke mindst, så flugter det med vores langsigtede mål om at blive uafhængig af fossile brændsler, siger Lars Aagaard, der er administrerende direktør i Dansk Energi.


Målet på 39 procent er et forslag fra EU-Kommissionen, der ventes at blive vedtaget som direktiv. Herefter er det op til den danske regering at fastlægge en kurs, der kan realisere målsætningen. En kurs, der blandt andet skal lægges i den kommende energiaftale.


Fakta om CO2-udslip og reduktion:
  • Danmark skal reducere drivhusgasudledninger i de ikke-kvoteomfattede sektorer med 39 procent i 2030 sammenlignet med udledningerne i 2005
  • De ikke-kvoteomfattede sektorer indeholder transport, landbrug, mindre industrivirksomheder og individuel opvarmning
  • Energistyrelsen forventer, at det vil kræve en ekstra klimaindsats i størrelsesordenen 21-38 millioner ton CO2 i perioden 2021-2030 for at nå målet. Det svarer til 2-4 gange den årlige CO2-udledning fra personbiler i Danmark
  • Det centrale skøn fra Energistyrelsen er, at der skal fjernes ekstra 28 millioner ton CO2. Heraf forventes kulstofoptag i skov og jord (LULUCF-sektoren) at kunne klare halvdelen, således at behovet for ekstra indsats i andre sektorer eller køb af reduktioner i udlandet lettes




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmand folder sig ud i ny FH
- Fire-akslet tiptrailer med tvangsstyret bagaksel kan tage 37 kubikmeter i ladet
- Vognmand fra Bjerre Herred har fået to nye hvide biler
- Havn melder sig ind i erhvervsorganisation
- Elektriske lastbiler skal køre til og fra lastbilfabrik
- Yderligere 100 elektriske lastbiler skal skære ned på CO2-udledningerne
- Bombehunde kan sniffe en hel lastbiltrailer for sprængstoffer på få sekunder
- Fransk lastbilproducent leverede 18 procent flere lastbiler
- Fredag 15. marts 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vognmand i Fejstrup har fået ny tre-akslet FH-trækker
- Maskinstation overførte tre-akslet anhænger fra Øst- til Vestjylland
- Lastbilchauffør brugte tidligere kollegas førerkort

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst