Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

VLAK-Regeringen vil fremtidssikre jernbanen gennem udbud

Tirsdag 27. juni 2017 kl: 19:37
Af: Redaktionen

Kunderne skal være i centrum i fremtidens jernbane. Det er budskabet fra VLAK-Regeringen, som vil bane vejen for det mål ved at staten i højere grad lader private operatører køre tog, hvor kunderne efterspørger det til rimelige billetpriser. VLAK-Regeringen mener, at en ny markedsorienteret organisering af jernbanedriften er vejen til en mere effektiv og kundefokuseret jernbanesektor i Danmark

VLAK-Regeringen ønsker en langsigtet og bred politisk aftale om en fremtidssikret jernbane. Der er ifølge VLAK-Regeringen brug for en langsigtet plan, hvor der ikke skiftes kurs undervejs - også af hensyn til økonomien. 


Med det udgangspunkt vil transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) invitere alle Folketingets partier til forhandlinger om udvikling af den danske jernbanesektor.


Ifølge Ole Birk Olesen og VLAK-Regeringen skal jernbanen skal være indrettet på en sådan måde, at den imødekommer danskernes transportbehov i fremtiden.


- Jernbanen skal levere hurtig og pålidelig transport til rimelige priser mellem landsdelene. Og så er det vigtigt, at vi sikrer god betjening i hele landet, så vi kan afhjælpe trængslen i de større byer og samtidig sørge for, at borgere i de mindre befolkede egne også har et alternativ til bilen, siger Ole Birk Olesen.


I den forbindelse vil VLAK-Regeringen markedsorientere togtrafikken og udvide brugen af udbud markant i forhold ti li dag. Begge dele er efter VLAK-Regeringens opfattelse vigtige redskaber for at opnå en højere økonomisk effektivitet.


En mere effektiv, fremtidssikret jernbane med mere markedsbaserede løsninger vil efter VLAK-Regeringens opfattelse frigøre betydelige midler til politisk prioritering. Regeringen ønsker, at en mere effektiv jernbane skal være til gavn for passagererne. 


- Man vælger kun toget, hvis det er hurtigt, kører til tiden og tilbyder en rejse til rimelige priser, siger Ole Birk Olesen og peger på, at den danske jernbanesektor har et stort udviklingspotentiale på disse punkter, hvor skiftende regeringer har påvirket jernbanedriften, så den i dag kører på skinner med et signalsystem, der kræver store investeringer. 


En ny sektoranalyse viser, at de største økonomiske forbedringer for den danske jernbane ligger i scenarier, hvor man i højere grad end i dag anvender udbud. Dette ligger også i tråd med udenlandske erfaringer, som viser, at udbud er med til at effektivisere driften. 


- I dag kører der alt for mange tog på tidspunkter, hvor der er meget få passagerer, og det skyldes blandt andet en alt for stram styring af togtrafikken, som ikke har kundernes reelle behov i fokus, siger Ole Birk Olsen og fortsætter:


- Markant mere konkurrence blandt operatørerne og et større fokus på at køre tog dér, hvor kunderne rent faktisk har brug for det, er blandt de midler, som vi bør tage i brug for en fremtidssikret jernbane. Samtidig skal vi drage nytte af ny teknologi og forenkle den danske togflåde.


VLAK-Regeringen vil ikke afvise, at et kundefokuseret og effektivt drevet DSB, der kan fungere på markedsvilkår, også kan spille en rolle i fremtidens jernbanesektor. 


Ole Birk Olesen vil indkalde partierne til drøftelser om en fremtidssikret jernbane efter sommerferien. VLAK-Regeringen har som afsæt for disse drøftelser offentliggjort et debatoplæg om ”En fremtidssikret jernbane”.


VLAK-Regeringens fire fokusområder vil være:
  1. En markant udvidelse af brugen af udbud for derved at høste effektiviseringsgevinster til gavn for skatteborgerne og passagererne
  2. Der skal løsnes op for den stramme styring af jernbanesektoren på de strækninger, hvor der er økonomisk grundlag for en direkte relation mellem kunden og togoperatøren uden statens mellemkomst
  3. For at gøre jernbanesektoren klar til markant øget udbud vil VLAK-Regeringen etablere et nyt statsligt materielselskab. Det skal sikre statens langsigtede økonomiske interesser i forhold til materielplanlægning og ligebehandling af nye operatører, når togtrafikken udbydes. Selskabet skal videreføre DSB’s indkøbsprogram og varetage ejerskabet af de nye eltog. DSB’s utidssvarende materielflåde skal erstattes med driftsstabile og moderne eltog
  4. En friere og mere markedsorienteret togtrafik skal komme passagererne til gavn i form af en ny og dynamisk prissætning, som det kendes fra flyselskaberne. Det vil åbne for en større spredning i billetpriserne så der blandt andet kommer flere billige billetter på tidspunkter, hvor der er ledige pladser i togene

Debatoplægget kan hentes her:

Et resumé af analysen kan hentes her:









https://www.trm.dk/da/publikationer/2017/sektoranalyse-for-jernbanen




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politiet efterlyser fire mænd for røverier og tyverier i pirattaxier
- Landets veje lægger asfalt til mange køer
- En tredie færge over Øresund sejler mod en elektrisk fremtid
- Tysk busmagasin fik ledbusser linet op til test
- I 1920-erne kom Ford TT som bus i ministeriel modvind
- Taxi-sammenslutning har vendt underskud til overskud
- Fem-års jubilæum med gratis transport var tiltrækkende
- Truckstop ved Horsens har fået synshal
- Trafikselskab udvider rejsegarantien
- Sydøstjyllands Politi har sigtet en 34-årig "vognmand" for ulovlig taxi-kørsel
- Fredag 3. maj 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Magasinet Bus 4 - 2024 er udkommet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst