Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TEKNIK- OG MILJØBORGMESTEREN I KØBENHAVN:

Overborgmesterens aftale om elbusser er uambitiøs

Søndag 18. juni 2017 kl: 18:15
Af: Redaktionen

Teknik- og miljøborgmester Morten Kabell (Enhedslisten) mener, at Københavns overborgmester Frank Jensen (S) er uambitiøs og spiller hasard med kommunens plan om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025, når han indgår en aftale med trafikselskabet Movia om først helt at udfase dieselbusser i København i 2031 - om 14 år

- Jeg stiller mig meget uforstående overfor, at overborgmesteren indgår en aftale, der gør det tvivlsomt, om København når målet om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Frank Jensen må indse, at grønt lederskab ikke alene handler om at holde skåltaler, når man rejser rundt i verden. Det kræver mod og vilje til at lægge sig i selen på hjemmebane og tage ansvaret for den grønne omstilling af København, siger teknik- og miljøborgmester Morten Kabell.


Teknik- og Miljøforvaltningen har tidligere beregnet, at en 100 procent overgang til elbusser vil betyde en reduktion på 24.000 ton CO2 i 2025. Beregningerne viste, at det vil kræve en investering på 45 millioner kroner fra 2017 til 2020 og 125 millioner kroner fra 2021 til 2025.

 
Morten Kabell fremfører, at København ppå transportområdet er udfordret i forhold til at nå ambitionen om at blive verdens første CO2-neutrale hovedstad. Morten Kabell peger på, at det skyldes, at skiftende regeringer har afvist at lade København at indføre en betalingsring. Herudover er salget af elbiler gået nærmest i stå, da Folketinget efter Morten Kabells opfattelse ikke sikrer tilstrækkelige konkurrencefordele for de grønne biler.
 

- Vi har vænnet os til, at Folketinget spænder ben for hovedstadens grønne ambitioner. Det øger kravet til vores egne indsatser. Det burde være økonomisk overkommeligt at hæve ambitionsniveauet i forhold til udskiftningen af de forurenende dieselbusser. Derfor vil jeg nu tage sagen op med overborgmesteren og søge politisk flertal for at hæve ambitionsniveauet, siger Morten Kabell.








Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst