Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
LANDETS TO STØRSTE KOMMUNE:

Hjullåse skal afhjælpe problemer med ulovlige parkeringer

Onsdag 26. april 2017 kl: 17:19
Af: Redaktionen

Kommunerne er magtesløse, når det handler om at fjerne biler, som er parkeret ulovligt til fare for både medtrafikanter og sikkerheden. Derfor vil København og Aarhus kommuner have mulighed for selv at fjerne bilerne - eller sætte hjullåse på de ulovligt parkerede biler

Kristian Würtz (S), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune, mener, at det er oplagt, at kommunerne selv får mulighed for at fjerne ulovligt parkerede biler.


- Vi ønsker at fremme trafiksikkerheden og fremkommeligheden, og vi mener derfor, at det er oplagt, at vi som kommuner får styrket vores beføjelser, så vi kan få et effektivt redskab og fjerne biler, der er parkeret ulovligt, siger Kristian Würtz.


I dag er det kun politiet, der har mulighed for at fjerne biler, der eksempelvis er parkeret ulovligt. Kommunerne udtrykker forståelse for, at politiet har andre og vigtigere opgaver, som bliver prioriteret højere, og påpeger at det netop derfor er naturligt, at kommunerne får samme beføjelser som politiet.


- Hver eneste dag oplever vi, at hensynsløse bilister ignorerer andres trafiksikkerhed, når de smider deres bil på må og få til gene for både den kollektive trafik, cyklende og gående samt andre bilister. Jeg kan kun forestille mig, at man vil have mere respekt for de gældende regler, hvis man er i fare for at måtte efterlade sin bil på grund af en hjullås eller se den blive kørt bort på et fejeblad, siger Morten Kabell (EL), der er teknik- og miljøborgmester i Københavns Kommune.


Ud over muligheden for at fjerne biler, som er til store gene, peger de to kommuner på, at det også vil være oplagt at lade kommunerne sætte hjullås på biler, hvor ejeren har et stort antal ubetalte parkeringsafgifter til kommunen.


Hjullåsene tænkes alene anvendt i de situationer, hvor køretøjet er parkere ulovligt, men ikke til fare for fremkommeligheden eller trafiksikkerheden, og hvor der desuden er et betydeligt antal ubetalte afgifter.


Kommunerne forventer, at brugen af hjullåse og fjernelse af biler vil have en stor præventiv virkning, og det derfor vil være begrænset, hvor ofte de to redskaber bliver brugt.


København og Aarhus skrev tidligere på året til transportminister Ole Birk Olesen (LA) for at få ham til at hjælpe med at bane vejen for, at kommunerne får ret til selv at fjerne bilerne eller sætte hjullås på.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst