Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Vesteuropæiske lastbiler er stadig nummer et i grænsetrafikken

Torsdag 16. februar 2017 kl: 12:01
Share  


Af: Redaktionen

Væksten i markedsandele for de østeuropæisk indregistrerede lastbiler synes ifølge transportorganisationen ITD’s kvartalsvise grænsetællinger at være stagneret i løbet af 2016. Østeuropæiske lastbiler havde i oktober kvartal sidste år en markedsandel på 42 procent, mens vesteuropæiske lastbiler havde en andel på 58 procent

Markedsandelen for lastbiler fra Østeuropa ligger dog fortsat højt og lå i hele 2016 fortsat cirka fem procent over niveauet i 2015. Danske lastbilers markedsandel var 19 procent i fjerde kvartal 2016, det vil sige to procent højere end i samme kvartal 2015, og for hele 2016 var markedsandelen den samme som året før.

 
- Igennem hele sidste år har vi været vidner til, at danske transport- og logistikvirksomheder har fastholdt deres samlede markedsandel. Imens ser det ud til, at de østeuropæiske transport- og logistikvirksomheders fremgang i markedet er stagneret. Håbet for vores medlemmer er, at de formår at fastholde deres markedsandele ved at specialisere sig. Vi skulle gerne udnytte opbremsningen i den østeuropæiske vækst til at tage et par procent mere af det samlede marked, siger Carina Christensen.

 
Markedsandelen for de østeuropæiske lastbiler lå på 42 procent i fjerde kvartal 2016, mens vesteuropæiske lastbiler havde en markedsandel på 58 procent.

 
ITD har siden andet kvartal 2002 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.


ITD’s grænsetællinger omfatter lastbiler, der kører ind i Danmark over den dansk-tyske grænse og over Øresundbroen eller bruger Scandlines’ og HH Ferries’ færgeruter. ITD opgør antallet af lastbiler ved en manuel optælling hvert kvartal i en repræsentativ periode på sammenlagt 24 timer. 



Klik venligst

© Copyright 2017 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Femern-forbindelsen åbner kontor i Kiel
- Danske særregler for transportsektoren er en hæmsko for vækst
- Politisk handlekraft er en mangelvare
- Kompakt oliebil skal køre på Læsø - og i Jylland
- Regningen fra PostNord skal ikke sendes til vognmændene
- S støtter SF og DF’s forslag til kamp mod social dumping i landtransporterhvervet
- Fakta om DF og SF’s beslutningsforslag
- Ny containerterminal skal ruste Limfjordshavn til fremtiden
- Dansk Folkeparti og Socialistisk Folkeparti vil åbne for klampning af hele vogntoget
- Vognmandsorganisation hilser klampningsforslag og andre forslag velkommen
- 3F Transport og DI indkalder forhandlingsudvalg i weekenden
- Vognmand i Vendsyssel får nyt MANskab

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst

Klik venligst