Trysil-området i Norge lægger vinterveje til Scania Winter
Onsdag 18. januar 2017 kl: 17:51
Af: Jesper Christensen - fra Trysil i Norge
MED VIDEO: I denne uge tog Scania hul på fem uger med kørsel på vinterveje i en række af lastbilproducentens modeller. Danmarks første rent elektroniske medie - transportnyhederne.dk - er med og fik onsdag lejlighed til at sammenlige nogle af de nye modeller på store og små vinterveje. Konklusionen efter at have kørt i fire forskellige landevejsbiler med totalvægte på 50 ton - Det handler om moment og følelse
Selvfølgelig var der rift om blandt de omkring 30 journalister fra Tyskland, Østrig, Schweiz, den Iberiske Halvø og Danmark om at komme ud at køre i den største af dem alle - en tre-akslet Scania S 730 V8 med opticruise, lastfordeling på de to bagaksler og off-road funktion og differentialespærre - og et drejningsmoment på 3.500 Nm.

Første testbil var denne V8'er med 730 heste bag gitteret. Det er helt klart fedt at lege med så mange heste i sneen.... Men vejene er ikke legepladser.....
Hvor er det fedt at have 730 veltrimmede heste at hundse med, når det går op ad bakke. Næsten oppe på bakken skulle vi til højre ad glasmestervejen, der var en snedækket vej gennem en skov. Det hele var hvidt og meget smukt. Men det var også ret let af få trækhjulene til at spinde, for motorens moment på er så stort, at selv et let tryk på speederen er for meget til at holde fast i vejgrebet. Her skal der køres med følelse - og gerne med brug af muligheden for at fordele lasten, så trækakslen får lidt mere at arbejde med, når hjulene skal gribe fast i vejen.
Og sådan var det faktisk på hele turen gennem skoven og tilbage til udgangspunktet. Bare lidt for meget tryk på speederen - og hjulene begyndte at snurre.
Godt at der er noget, der hedder trackin-control, når vejen er hvid….

Denne Scania var en tre-akslet V8'er med 520 hk spændt for en tre-akslet påhængsvogn, der fulgte smukt efter i forvognens hjulspor. Som en lille vinterfinesse var den udstyret med Onspot-snekæder, som man kunne "lægge på" via en knap i førerhuset. På en skærm kunne man følge, hvordan et par arme med et hjul med påmonterede kæder langsomt blev ført hen mod hjulene. Det fungerer fint, konstaterede vi, da vi ikke kunne komme i gang op ad en ligge bakke på vej tilbage til udgangspunktet.

En seks-cylindret rækkemotor med 500 heste passer godt til en totalvægt på 50 ton - både med hensyn til moment og effekt. Det var næsten umuligt at få hjulene til at spinde, når man trykkede på speederen - også selvom vejen dækket med fastkørt sne.

Det var i hvert fald let at drømme sig tilbage til tiden som eksportchauffør på Europas landeveje tilbage i forrige århundrede i Scania’er, Volvo’er, MAN’er og Mercedes-Benz’er.
Nå, men nutiden kalder. Konklusionen efter onsdagens test af de fire nye Scania’er er herfra transportnyhederne.dk’s sæde klar.

Det handler om moment og fornemmelse, når man skal køre bil - og især på vinterveje. Her vil valget være testbil nummer tre - en tre-akslet Scania R 500 - når totalvægten skal op på 50 ton for et seksakslet vogntog.
Ok. Der er selvfølgelig gode argumenter for at vælge større motorer, men det må være argumenter om større totalvægt og meget kørsel i bjerge med mange og lange bakker med store stigninger og fald.
Under alle fire testkørsler prøvede vi også bremserne af. Selvom vejgrebet var betydeligt mindre end på tør asfaltvej, var det uproblematisk at bremse sikkert ned på vejen gennem skoven.
Godt at der er noget, der hedder ABS og ESP, når vejen er hvid.

.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Vejledning om cabotagekørsel er opdateret med flere konkrete eksempler
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Vognmand i Roskilde tog fem af samme slags
- Chauffør med gravid kæreste blev fyret - arbejdsgiver skal betale godtgørelse
- En østlig ringvej kan lede 14 procent af trafikken uden om det indre København
- Tre unge mænd kom til skade under studenterkørsel i lastbiler
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Næste etape af motorvejen til Billund er besluttet
- Vognmand fra Tørring tog tre trailere med en enkelt trækker
- Pakkedistributør er først i Europa med nyt tungt elektrisk vogntog
- To studenterlastbiler fik forbud mod at køre videre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |