Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Lastbier skal selv køre mellem to havneterminaler

Tirsdag 17. januar 2017 kl: 14:56
Af: Redaktionen

Den svenske lastbilproducent, Scania, skal bundte opgaven med verdens første fuld-skala forsøg med næsten selvkørende konvojer med fire lastbiler mellem to havneterminaler i Singapore

Opgaven - eller projektet med konvojen med fire lastbiler, hvor den forreste er bemandet og leder de tre efterfølgende selvkørende lastbiler i et bundt - er baseret på Scania’s avancerede teknik til bundtning af lastbiler - platooning. Lastbilerne skal transporterer skibscontainere på offentlig vej mellem to havneterminaler i Singapore. I opgaven indgår også automatiseret lastning og losning


- Selvkørende lastbiler og konvojkørsel er hjørnesten i fremtidens holdbare transportsystemer, siger Claes Erixon, der er forsknings- og udviklingschef hos Scania.


- Det her er et udmærket eksempel på at vise vores ledende stilling og teknik på dette nye og spændende område, siger han videre.


Claes Erixon peger på, at Scania er banebrydende inden for den teknik, der både kan redde liv i trafikken og mindske miljøpåvirkningerne fra transportområdet.


Projektet, som strækker sig over flere år, organiseres af transportministeriet og havnemyndighederne i Singapore (PSA Corporation). I projektet deltager eksempelvis også japanske Toyota, der er eksempelvis også aktiv på området for materiel til af- og pålæsning.


Scania fremhæver, at Singapore i øjeblikket er førende, når det gælder om forsøg med og indførelse af selvkørende køretøjer. Singapore har tidligere testet teknik til selvkørende personbiler, taxi’er, erhvervskøretøjer og busser. Forsøgene udvides nu til at omfatte test af selvkørende lastbilkonvojer, hvor der findet et stort potentiale til at opnå både store brændstofbesparelser og øget trafiksikkerhed.


Godstransport med lastbiler kræver i dag meget personale, og da der er mangel på chauffører vil teknikken med selvkørende lastbiler gøre det muligt at øge produktiviteten både hos havnevirksomhederne og hos vognmandsvirksomhederne.


- Teknikken betyder også, at chaufførerne kan få nye roller som eksempel transportleder og -chef, siger Pang Kin Keong, der er formand for den kommitté, der har ansvaret for de selvkørende vejtransporter i Singapore (CARTS).


I dag bliver 12 procent af det totale areal i Singapore benyttet til veje, som bliver brugt af op mod en millioner køretøjer. Dermed skal projektet også hjælpe på de begrænsninger, de fysiske forhold giver. Derudover mangler Singapore som nævnt ovenfor chauffører.


Regeringen i Singapore har derfor etableret byen og området som et levende laboratorium for nye køretøjskoncepter, der kan øge produktiviteten, trafiksikkerheden, optimere kapaciteten på vejene og gøre nye mobilitetskoncepter mulige.


- Scania er på forkant inden for den nyskabende teknik for selvkørende køretøje og systemer til konvojkørsel. Singapore har allerede lanceret flere initiativer for selvkøremde biler. Sammen skal vi nu demonstrere, hvordan produktiviteten i Singapores havn kan øges, siger Mark Cameron, der er landechef hos Scania Singapore.


Forsøget med selvkørende lastbilkonvojer i Singapore sker i to faser, hvor det første omfatter udformning, test og tilpasning af teknikken til lokale forhold. Under denne fase vil Scania og Toyota gennemføre testene i sine respektive forskningscentre i Sverige og Japan - og dermed drage nytte af allerede igangværende udviklingsarbejder. Den anden fase består af lokale test og en hvis udvikling af teknikken i Singapore.


Scania oplyser, at koncernen har ledet et forskningsprojekt - Companion med et budget på 50 millioner svenske kroner - som har udviklet systemer til at tilpasse lastbilkonvojteknik. Scania arbejder også med at forbedre trådløs kommunikation mellem tunge køretøjer, hvilket betyder, at man på en sikker måde kan mindske afstanden mellem eksempelvis lastbiler og dermed også brændstofforbruget. 


På dette område arbejder Scania sammen med Ericsson, som bistår med ekspertise inden for såvel 5G-teknik som software og tjenester til at muliggøre nye mobilitetskoncepter.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst