Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Skibe i Nordsøen og Østersøen skal forurene langt mindre

Fredag 28. oktober 2016 kl: 08:40
Af: Redaktionen

FN’s Søfartsorganisation IMO har godkendt skærpede krav til skibes røg. Det betyder, at nye skibe, som skal sejle i Nord- og Østersøen, skal sænke udledningen af kvælstofoxider med 75 procent fra 2012

Hvert år sejler tusindvis af skibe gennem de befærdede farvande i Nord- og Østersøen og udleder partikler og skadelige gasser fra skorstenene. Røgen er en stor kilde til luftforurening i de omkringliggende lande.


- Danmark har i flere år arbejdet på at få skærpet NOx-kravene til skibe, der sejler i Nord- og Østersøen. Det glæder mig, at det danske pres har virket, så der er skabt enighed blandt landene i regionen om at gøre noget ved problemet, og IMO nu har godkendt de skærpede krav. Reduktionen af skibes NOx-emissioner vil få en positiv effekt for miljø og sundhed, siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V).


NOx kan føre til luftvejssygdomme
Kvælstofoxider kan blandt andet føre til luftvejssygdomme hos mennesker og som følge heraf for tidlige dødsfald. Samtidig øger udledningen af kvælstofoxider fra skibe belastningen med næringsstoffer i havet, hvilket kan medføre algevækst og fiskedød.


Det er årsagen til, at IMO har godkendt ansøgninger fra landene i regionen om at udpege Nord- og Østersøen til såkaldte NECA-områder (NOx Emmission Control Areas). Udpegningen vil betyde, at nye skibe bygget efter 1. januar 2021 skal reducere NOx-forureningen med 75 procent i forhold til skibe bygget i dag.


- Med de nye krav vil Nord- og Østersøen blive blandt de havområder i verden, hvor der bliver gjort mest for at nedbringe luftforureningen. Samtidig er det godt nyt for danske teknologivirksomheder, der har ekspertisen og kan levere de renseløsninger, som skibsfarten har brug for, siger Esben Lunde Larsen.


Godkendelsen betyder, at kravene ventes endeligt vedtaget på næste IMO-møde i foråret 2017.


IMO skærpede fra 2015 kravene til skibes forurening med svovl, som skal reduceres med 90 procent.


Fakta:
  • De skærpede krav vil betyde, at nye skibe bygget efter 1. januar 2021, der sejler i Nord- og Østersøen - dvs. alle farvande i og omkring Danmark - skal sænke udledningen af NOx med 75 procent i forhold til skibe, der bygges i dag
  • De skærpede krav vil medføre, at luftforureningen og næringsstofbelastningen fra skibe falder i Nord- og Østersøen. Kravene vil dermed bidrage til, at havmiljøets tilstand forbedres, og at sundhedstilstanden højnes for mennesker, der bor ved Nord- og Østersøen og landene omkring
  • 14 lande blev i juni enige om at indsende to ansøgninger til FN’s søfartsorganisation (IMO) - én ansøgning for Nordsøen og én for Østersøen. Ansøgningerne blev indsendt til IMO 1. juli
  • Ansøgningen vedrørende Nordsøen er indsendt af Danmark, Norge, Sverige, UK, Frankrig, Belgien, Holland og Tyskland
  • Ansøgningen vedrørende Østersøen er indsendt af Danmark, Tyskland, Sverige, Finland, Polen, Estland, Letland, Litauen og Rusland
  • Det er IMO, der formelt udpeger de to NECA-områder (NOx Emission Control Area). Udpegningen sker ved, at landenes indsendte ansøgninger først godkendes af IMO, og ved det næste møde vedtages af IMO. Det forventes således, at udpegningen vedtages endeligt i foråret 2017 på det næstkommende møde
  • Det er ikke kun nye skibe, der stilles NOx-krav til. Skibe bygget efter 2011 er allerede i dag omfattet af globale NOx-krav, som reducerer NOx-udledningen med 20 procent i forhold til de skibe, som blev bygget før 2011




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- En container med rom indeholdt også andre stærke sager
- Formandskabet fortsætter uændret
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- Udvidelsesplaner har udløst supplerende miljøkonsekvensrapport
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Skandinavisk CO2-samarbejde er en vigtig brik i etablering af europæisk CO2-infrastruktur
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Udledning af scrubbervand fra skibe bliver forbudt i det danske territorialfarvand

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst