Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Togpendel med ståltransporter bliver udnyttet bedre

Onsdag 26. oktober 2016 kl: 11:46
Af: Jesper Christensen

De tre svenske virksomheder, LKAB, SSAB og Scania Ferruform, hvor stål indgår som en bærende del af aktiviteterne, vil flytte en del af deres godstransporter fra landevejene til jernbanerne. I et fælles pilotprojekt, der er i gang med at blive blive sat på skinner, vil de tre virksomheder benytte uudnyttet kapacitet på den eksisterende pendelforbindelse - SSAB’s stålpendel mellem Luleå i Nordsverige og Borlänge i Midtsverige

Stålpendlen, der fragter stål fra SSAB’s anlæg i Luleå ti Borlänge, har tre daglige afgange i begge retninger året rundt. Ideen om at udnytte stålpendlen til fælles transporter kom fra SSAB på under diskussioner med LKAB om bæredygtighed og indkøb. Da Scania Ferruform viste interesse for at være med, blev arbejdet med at få ideen ført ud i livet intensiveret.


- Det er meget glædeligt, at vi kan bidrage ti at mindske den totale miljøpåvirkning i Sverige ved at flytte lastbiiltransporter til tog. Vi håber, at vores samarbejde kan være en model, som inspirerer andre til at tænke i nye baner, siger Per Bondemark, der er indkøbsdirektør hos stålproducenten SSAB og formand for Näringslivets Transportråd.


- Økonomisk bæredygtighed og at finde omkostningeseffektive løsninger, som mindsker miljøpåvirkningen er vigtige for LKAB, siger Markus Petäjäniemi, der er salgs- og logistikdirektør i LKAB, der står for omkring tre -fjerdedele af den svenske produktion af jernmalm.


- Det her samarbejde med SSAB, der er vores største kunde og samarbejdspartner i Norrbotten, ligger helt på linie med det arbejde, siger han videre.


Med gods fra tre selskaber udnyttes eksisterende infrastruktur bedre. Lastbiltransporterne bliver færre og kortere, hvilket igen mindsker CO2-udslippet og sænker transportomkostningerne. Transporttiden bliver også kortere og præcisionen bedre.


- Projektet er vokset frem af vort samarbejde i Norrbottens logistikråd. Vi er glade for at være en del af en satsning, som er god for både miljø og økonomi, siger Jan Johansson, hos logistikutveckling i Scania Ferruform. 


Scania Ferruform er et datterselskab i Scania. Selskabet producere eksempelvis chassis-dele i står til produktion af Scania’s lastbiler og busser.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Limfjordshavn holdt omsætningen oppe uden Grønlandstrafik
- Gravearbejdet på Femern Bælt-tunnelen er afsluttet
- Der er behov for styrket samarbejde
- Banedanmark skal undersøge tre mulige linieføringer
- Broarbejde blev beskyttet for vind og vejr
- Starten af året har budt på mange tog til tiden
- Tog mellem Silkeborg og Herning er stadig aflyst
- Dansk rederikoncern udvider sit logistiknetværk til Tyrkiet
- Tog er aflyst mellem Silkeborg og Herning i weekenden og mandag - måske længere
- Kommunikationsbureau ansætter tidligere politisk chef i transportorganisation som direktør
- Tysk transportkoncern lukker afdeling i Padborg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst