Nyt tankskib lægger til kaj i Fredericia med gas som brændsstof
Torsdag 18. august 2016 kl: 12:31
Af: Redaktionen
Rederiet Terntank investerer i en serie af fire nye LNG-drevne tankskibe, som skal sejle raffinerende olieprodukter i Nord- og Østersøen. Det første skib ”Ternsund” lagde til kaj i Danmark for første gang onsdag
De nye gas-drevne skibe betyder, at rederiet kan reducere udledningen af partikler samt af SOx og NOx i forhold til konventionel skibsfart. Ternsund er bygget i Kina og efter jomfrurejsen, som blandt andet indebar et stop i Rotterdam, er skibet ankommet til i nordiske farvande.
Hidtil har LNG været anvendt på færger eller skibe i fast rutefart, men Ternsund vil sejle noget mere fleksibelt og er dermed et nyt skridt mod en grønnere skibsfart.
- Cirka 95 procent. af tiden sejler vi i miljøfølsomme områder, så for os var det vigtigt at sikre, at vores nye skibe lever op til både den gældende og den mulige fremtidige lovgivning på området. De nye skibe bringer os helt i front på verdensplan inden for miljørigtig transport og har da også allerede vist sig at være et godt udgangspunkt, når vi skal ud og sikre nye kontrakter,” siger Jens P. Buchhave, der er administrerende direktør hos Terntank Rederi.
Terntank, der har hovedkvarter i Skagen og i sidste ende er svensk-ejet, ejer i forvejen ni tankskibe, som kan chartres af rederiets kunder, som nu får mulighed for at vælge et mere miljøvenligt alternativ. Det bakkes både op af EU via støtte fra de såkaldte TEN-T-midler til innovativ skibsfart, og af en lånemulighed i den relativt nye Danmarks Grønne Investeringsfond. Fonden var også med onsdag, da Ternsund lagde til kaj.
- Terntank Rederi er en veldreven virksomhed, som styrker forretningen gennem grønne og skalérbare løsninger – med potentiale til at vokse yderligere på længere sigt. Det er præcis det, som vi arbejder på at fremme, siger Michael Zöllner, der er direktør i Danmarks Grønne Investeringsfond.
Udvider mulighederne
Danmarks Rederiforening glæder sig over, at der nu tages et skridt i grøn retning for skibsfarten. ”Ternsund” kommer til at sejle mellem en række forskellige havne, og dermed flytter LNG nu ud på skibe, som ikke er i fast rutefart. Det er et stort skridt frem for teknologien.
- Der er mange veje til grønnere skibsfart og ”Ternsund” anviser i hvert fald to. For det første er energieffektivitet tænkt ind i hele designet af skibet, og for det andet så er det nyskabende, at flydende naturgas nu flytter væk fra de faste forbindelser. Jeg er rigtig glad for, at det er et dansk rederi, som på den måde er med til at udvide mulighederne for skibsfarten, siger Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening.
Ternsund skal sejle med raffinerende olieprodukter i Nord- og Østersøen.
Terntank Rederi A/S kom ud af det seneste regnskabsår afsluttet 31. august 2015 med et resultat på 74.662.000 kroner efter skat. Egenkapitalen var på 436.887.000 kroner, mens balancen var på 836.802.000 kroner. I 2013/14 havde selskabet også overskud, mens der var tale om underskud i de foregående to regnskabsår.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Rederi åbner direkte rute mellem Marokko og Nordeuropa
- Færgerute over Øresund sætter tredie elektriske færge i drift
- Rapport fortæller om kvinder som sømænd
- Rederikoncern melder om afdæmpet udvikling
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





