Aarhus Kommune indfører ny kørselsordning
Tirsdag 9. august 2016 kl: 13:17
Af: RedaktionenAarhus Kommune har gennemført et udbud, som skal sikre mere effektivitet i kommunens befordring. Udbuddet omfatter blandt andet kørsel til skoler med specialklasser, institutioner, lokalcentre med mere for borgere med bevilliget kørsel. Den nye ordning med det såkaldt koordinerede kørselstilbud trådte i kraft 1. august og er kørt ind i en indkøringsfase, som følges tæt af kommunens nye kørselskontor
Aarhus Byråd valgte efter en økonomiaftale mellem V-Regeringen og KL, at en række af Aarhus Kommunens kørselstilbud skulle koordineres fra 1. august. Beslutningen byggede på et ønske om en højere grad af fast og skemalagt kørsel, som det hidtil har gjaldt for kommunens øvrige borgere.
Det nye kørselstilbud samler kørslen for de borgere, der har fået bevilliget kørsel og omfatter kørsel fra tre magistratsafdelinger - Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg, Magistratsafdelingen for Børn og Unge samt Magistratsafdelingen for Sociale Forhold og Beskæftigelse. Kørselstilbuddet omfatter kørsel til/fra særlige dagtilbud, specialskoler, voksenhandicap, lokalcenterkørsel og merudgiftsydelser, herunder kørsel af børn med handicap.
Der er tale om ca. 2.300 enkeltture hver dag.
Byrådet i Aarhus Kommune besluttede også, kommunen selv skulle stå for den konkrete planlægning af kørslen. Derfor har kommunen etableret et fælleskommunalt kørselskontor.
Det skal være med til at sikre, at der er én indgang til al bevilliget kørsel i kommunen, at kørslen koordineres bedst muligt efter borgernes særlige behov og at der hele tiden følges op på eventuelle uhensigtsmæssigheder i kørslen.
Den daglige drift varetages af Kørselskontoret i samarbejde med Midttrafik, som sammen med Aarhus Taxa, firmaet Handicap Befordring A/S og Malling Turistbusser skal sikre, at kommunens borgerne i kørselsordningen køres sikkert og til tiden.
Der er tale om et omfattende tilbud med mange borgere tilknyttet, som kræver tæt koordinering mellem alle involverede - institutioner, chauffører, Midttrafik, kørselskontor og borgere. I indkøringsfasen, hvor samarbejde og gensidig forståelse får stor betydning, skal hurtigst muligt resultere i, at kommunens borgere kommer til at opleve stabilitet i ordningen.
For at få den nye ordning til at forløbe bedst muligt har kommunen udarbejdet et stort informationsmateriale - både brochure og film, som retter sig mod borgerne. Materialet og yderligere oplysninger kan findes på kommunens hjemmeside. Derudover er der udsendt konkrete oplysninger om kørselstidspunkter med videre - enten via brev til de konkrete borgere eller til den institution, hvor borgeren er tilknyttet.
Kørselskontoret blev dannet i foråret med tre medarbejdere, som på det tidspunkt havde til opgave at koordinere kørslen for handicappede børn til eksempelvis fritidstilbud. I dag har kørselskontoret syv medarbejdere.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - 300 kunder tester ny app-fri billet i bybusser
- Passagertallet satte rekord i lufthavn ved Limfjorden
- Politikere uddeler knap 18 millioner kroner til flere nulemissionsbusser
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Bustransporten er gratis til valgsteder på Fyn
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Midtjysk lufthavn nåede 278.251 passagerer i oktober
- Midtjysk lufthavn nåede 278.251 passagerer i oktober
- Transportpakke skal åbne for højhastighedsbaner
- Investeringsplan har mange spændende elementer for udvikling af luftfarten
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





