Dansk entreprenør skal vedligeholde landets første letbane
Onsdag 6. juli 2016 kl: 16:00
Af: RedaktionenDet bliver den danske entreprenør Aarsleff Rail A/S, som kommer til at vedligeholde letbanesystemet i Aarhus. Onsdag underskrev Aarhus Letbane I/S og Aarsleff Rail kontrakt på opgave, der omfatter det løbende vedligehold af letbanesystemet, når Letbanen er i drift
Det drejer sig om vedligehold af baneanlæg, signaler, kørestrøm samt vedligehold af Letbanens Service‐ og Trafikcenter i banegraven. Kontrakten løber i mindst seks år.
Med vedligeholdelseskontrakten har Aarhus Letbane fået den sidste store aftale på plads og er dermed et stort skridt tættere på driftstart.
‐ Vi ved, hvem der skal køre letbanetogene - Keolis, hvem der skal vedligeholde togene - ASAL, og nu også hvem, der skal vedligeholde baneanlægget - Aarsleff Rail). Så jeg er helt tryg ved, at vi er klar til at åbne Danmarks første letbane i maj 2017, siger Claus Rehfeld Moshøj, der er direktør i Aarhus Letbane I/S.
Erfarne entreprenører
Vedligeholdelseskontrakten har været undervejs siden efteråret sidste år, hvor fire virksomheder blev prækvalificerede til at byde på opgaven. At det blev Aarsleff Rail, som letbaneselskabet kunne indgå kontrakt med, er Claus Rehfeld Moshøj rigtig godt tilfreds med.
- Aarsleff Rail har vist en overordentlig god forståelse for de opgaver, der skal løses, og så er de erfarne entreprenører med både mandskab og maskiner i lokalområdet. Så jeg er helt tryg ved, at de kan løfte opgaven, siger Claus Rehfeld Moshøj.
Strategisk vigtig aftale for entreprenøren
Hos Aarsleff Rail er administrerende direktør Thomas Mollerup også tilfreds.
‐ Vi er altid glade, når vi vinder en god, stor og spændende opgave, og det er opgaven med at vedligeholde Aarhus Letbane. Men det er også strategisk vigtigt for Aarsleff Rail at skulle vedligeholde den første letbane herhjemme, siger Thomas Mollerup.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Kommuner og Staten skal have ansvaret for at drive den kollektive transport
- Svensk togoperatør har udvidet til daglig afgang mellem København og Stockholm
- Busser bliver undtaget i ny lov om nulemissionszoner
- Minister udskyder endnu en gang ændring af busloven
- Anklagemyndigheden i København har tiltalt ni mænd for tyverier og røverier i pirattaxier
- Det skal være dyrere at komme til lufthavnen
- Højere billetpris til lufthavnen er et besynderligt forslag
- Lovforslag om kørekort til 17-årige er sendt i høring
- To europæiske hovedstæder 1.100 kilometer fra hinanden er blevet forbundet med direkte tog
- Fjernbus-rute er baseret på passagerer
- Kontantprisen for at køre over Storebælt i person- og varebil falder
- Letbanestation i Odense skulle have haft ny fjernbusforbindelse til København
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |