Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
DANSKE EU-POLITIKER:

EU er taknemmelig for danske forslag om fair transport

Fredag 10. juni 2016 kl: 20:42
Af: Jesper Christensen

EU-Kommissionen takker arbejdsmarkedets parter i Danmark for deres arbejde på transportområdet. Der er gode signaler fra EU-Kommissionen, mener socialdemokraten Ole Christensen, som vil gøre sit for at holde EU-Kommissionen op på sine løfter


Fagforbundet 3F Transport og arbejdsgiverorganisationen DTL Danske Vognmænd har sammen fået udarbejdet en rapport om forholdene for østeuropæiske lastbilschauffører på de danske landeveje. Rapporten dokumenterer, at lastbilschauffører fra Bulgarien, Rumænien og Makedonien arbejder systematisk som lastbilschauffører i Danmark og andre vesteuropæiske lande, uden at være dækket af lokale løn- og arbejdsvilkår. 


EU Kommissionen kalder rapporten for ”et værdifuldt input”. Der findes ingen lignende målrettede undersøgelser fra andre EU-lande. 


Det er efter Ole Christensen mening rigtig ærgerligt.


- Dokumentation er første skridt, hvis vi skal ændre tingenes tilstand. Vi ved jo alle sammen godt, at der er problemer på de danske landeveje med østeuropæiske chauffører, der bliver presset til at se stort på love og regler for godstransport, arbejder til en løn langt under den danske og overnatter i førerhuset i ugevis. Vi ved det godt, for vi har jo selv set det på de danske rastepladser. Men det er ikke nok med personlige beretninger. Hvis vi skal overbevise EU-Kommissionen om at tage problemerne seriøst, må der grundig og seriøs dokumentation for problemerne. Her er 3F og DTLs rapport helt unik - desværre, siger Ole Christensen.


Den danske EU-politiker fra Socialdemokraterne håber, at arbejdet fra 3F og DTL kan inspirere deres organisations-kolleger i andre europæiske lande til at lave lignende undersøgelser. Ole Christrensen peger på, at rapporten fra 3F og DTL understreger, at der er et stort behov for at ændre EU´s regler, og det lægger et pres på EU-Kommissionen. 


- Nogle af de fælles europæiske regler er simpelthen ikke klare nok. Det gælder for eksempel cabotage-reglerne, der bliver misbrugt. Og der er stadig problemer med brodne kar i branchen, der bruger falske skuffeselskaber til at dumpe løn og arbejdsvilkår. Her skal vi have strammet op! Men det kræver, at EU-Kommissionen tager initiativ til det, siger Ole Christensen.


EU-Kommissionen har allerede taget initiativ til at ændre reglerne for udstationering, og i foråret 2017 forventes et udspil på reglerne for vejtransport. Men upræcise og uklare regler er  ifølge Ole Christensen ikke det eneste problem.


EU-landene må selv på banen
- Når nogle firmaer slipper af sted med decideret snyd og brud på vores fælles regler skriger det jo til himlen, at der er noget galt med håndhævelsen. Det kan vi ikke kun ordne i EU, her må de nationale myndigheder på banen - og her kunne den danske regering også gøre mere. Den manglende kontrol går ikke kun ud over chaufførerne, det forringer i den grad også konkurrencesituationen for de danske vognmænd, der overholde reglerne, siger han.


Udover unfair konkurrence og social dumping i transportbranchen er Ole Christensen også bekymret for, hvad situationen betyder for den generelle opbakning til EU.


- Hvis vi ikke løser de her problemer, vil befolkningens tiltro til EU falde yderligere. Det vil være rigtig skidt, for det indre marked er grundlæggende en god ting for Danmark - men det kræver ordentlige rammer og fælles regler, så det ikke går ud over løn- og arbejdsvilkår. Derfor meget vigtigt, at EU-Kommissionen mener, at konklusionerne og henstillingerne i den danske rapport er et værdifuldt input i det videre lovgivningsarbejde, siger han.


Ole Christensen vil gøre, hvad han kan i EU-Parlamentet for at presse EU-Kommissionen, og han håber, at den danske regering vil gøre det samme i EU’s ministerråd.  




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- To lastbilproducenter dominerer markedet for tunge elektriske lastbiler
- Færre nye lastbiler er kommet ud at køre
- Varebil vejede 4,7 ton
- Mindre transportvirksomhed i Herlev er endt som konkursbo
- Lille transportfirma i Taastrup er kørt i Sø- og Handelsrettens skifteret
- Logistikfirma i Glostrup køber lager- og logistik-aktiviter i Greve
- Privat udbyder af AMU-kurser er klar til at tage over
- Fire ud af ti nyregistrerede lastbiler over 16 ton var fra Volvo Trucks
- Ung vognmand valgte løve fra München
- Lastbilbestanden er vokset med 0,7 procent
- Hver fjerde nye varebil i november kørte på el
- Skive får AMU-uddannelser på transportområdet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst