Transportmyndighederne så på hollandsk løsning på effektive containertransport
Onsdag 19. august 2015 kl: 12:31
Af: Mikael Friis
ITD’s chefkonsulent Jørn-Henrik Carstens (tv), transportminister Hans Chr. Schmidt (V), vognmand Anne Kathrine Stenbjerge fra ANCO samt salgschef Preben Jensen-Holm fra Broshuis sig en snak om 2C
Hvordan kan transport af 20 fods containere blive mere effektiv. Det var udgangspunktet for en præsentation tirsdag eftermiddag i Københavns Nordhavn, hvor et hollandsk koncept blev præsenteret for transport- og bygningsminister Hans Christian Schmidt (V) og hans embedsfolk
I et forsøg på få afklaret myndighedernes syn på konceptet havde transportorganisationen ITD, Broshuis og containertransportøren Ancotrans inviteret til præsentationen af 2CONnect. Invitationen gjaldt i første omgang Trafik- og Byggestyrelsen, der skal stå for den tekniske og juridiske vurdering af konceptets fremtid på de danske landeveje samt transportminister Hans Christian Schmidt (V), der har den politiske magt til at vende tommelfingeren op eller ned til idéen. Også fagpressen var inviteret til at overvære præsentationen, der fandt sted i Københavns Nordhavn.
Positiv styrelse og minister
- Som jeg forstår producenten, kan de to sammenkoblede chassiser fungere som én enhed i forhold til akseltryk, affjedrings- og bremsesystem. Samtidig ser dette ud til, at de nuværende regler om akselafstande kan overholdes til max. 56 ton vogntogsvægt, sagde bilinspektør Henrik Wranér fra Trafik- og Byggestyrelsen til transportnyhederne.dk.
- Producenten arbejder på at få lavet en europæisk godkendelseserklæring af konceptet, og det vil unægtelig gøre det nemmere at få det godkendt her i Danmark, tilføjede han.
Transportminister Hans Christian Schmidt var også positiv.
- Som jeg kan forstå på Trafik- og Byggestyrelsens folk, ser den tekniske løsning omkring akseltryk, stabilitet, sikkerhed osv. fornuftig ud. Jeg fik selv en god snak med et par chauffører, som har kørt med konceptet i Holland og Tyskland, og det beroliger mig at høre, at de har gode erfaringer og opfatter løsningen som meget stabil under kørslen, sagde Hans Christian Schmidt til transportnyhederne.dk.
- Vi skal udnytte alle de muligheder, der er for at effektivisere landevejstransporten til gavn for miljøet. Hvis vi kan reducere antallet af tomkørsler og dermed miljøbelastning og trængsel - og samtidig opnå større effektivitet - er jeg positiv. Jeg tør ikke love noget, men beder Trafik- og Byggestyrelsen om at arbejde videre med sagen, så det bliver et måske indtil videre, sagde transportministeren.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
- Lastbil og busser kan tanke flydende brændstof på nyt anlæg i Viborg
- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Ny slamsuger til udlejning er med fire luftaffjedrede aksler
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




