Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Debat: Ud med magneter og lovbrydere

Onsdag 24. september 2014 kl: 08:36
Af: Redaktionen

Arbejdsgiverforeningen ATL reagerer på sagen om den sønderjyske transportvirksomhed, der i søndags var omdrejningspunkt i en udsendelse på TV2. Ledelsen i virksomheden, som har sine lastbiler registreret i udlandet, havde opfordret sine chauffører til at bruge magneter for at få det til at se ud som om, de overholdt køre- og hviletiderne. ATL's branchedirektør skriver blandt andet, at den sønderjyske vognmand sandsynligvis vil blive smidt ud af ATL, ligesom han tirsdag blev smidt ud af transportorganisationen ITD

ATL's branchedirektør Anne Windfeldt Trolle skriver:


Tv-billederne er i sig selv fascinerende: En politimand liggende i mørket mellem hjulene på en stor lastbil, mens han lyser op imellem motor og gearkasse. Og som efter få sekunder kommer ud med en lille og ubetydelig metaldims - en 'uintelligent', flad magnet. Men en magnet som anbragt på rette sted kan forvolde utrolig skade. På trafiksikkerheden, på andres liv og førlighed og på en hel branches renomme. 


Optagelserne er fra TV2 Nyhederne i de seneste dage og afdækker bevidst snyd med køre- hviletider i transportbranchen. Det er godt tv, men for os i transportbranchen stopper fascinationen ved billederne hurtigt og bliver til først forundring og så en lang række følelser som skuffelse, afsky, vrede og . ja som læser kan man selv lægge til.


I det her tilfælde er det udenlandske lastbiler, der ankommer til Danmark med færgen fra Rostock. Men bedre bliver det ikke, når TV2 afslører at en dansk vognmand direkte og gentagne gange opfordrer en chauffør til at "go on magnet" som det kort skrives på engelsk til chaufføren i mails.


Som dansk transportbranche skal vi reagere markant og klart. Når magneten sætter registrering af køre- hviletid ud af kraft falder først og fremmest en række sikkerhedsforhold som dominobrikker: Chaufførens evne til at føre køretøjet forsvarligt, til at reagere hurtigt i nødsituationer, hastighedsmåleren, der skal sikre at lastbilen ikke kører for stærkt, myndighedernes mulighed for at kontrollere kørslen osv. 


Men også kollegiale spilleregler falder omkuld: Pludselig kan en given lastbil med en given chauffør tilbringe mangefold flere timer på landevejen og komme hurtigere frem, så vognmanden kan sælge sine ydelser langt billigere end kollegerne i branchen og dermed underbyde markedet. På et 100 procent ulovligt grundlag. Det er den slags metoder, vi normalt kun ser hos rockerbander og mafiamedlemmer .


Dermed er det også sagt: Det hører på ingen måder hjemme i en seriøs og moderne transportbranche, der er en vigtig og betydende del af samfundets allermest centrale funktioner.


Vi har da også i ATL taget højde for de brodne kar og tydeligt sagt, vi ikke ønsker dem som medlemmer. Det står klart i ATL's etiske normer, som er en del af vedtægterne, og som man bl.a. kan læse i pjecen "De 10 bud på landevejen". Brug af systemer til bevidst at snyde med køre-hviletid er en overtrædelse af rundt regnet ni ud af de ti normer - hvad enten det handler om at opretholde høj trafiksikkerhed eller udvise samfundsansvar - hhv. norm nr. 2 og 10.


Og sanktionsmulighederne er også tydelige: Man kan blive smidt ud af det gode selskab, som ATL er og altid skal være. Derfor har vi også sendt et brev til den danske vognmand, som er medlem af ATL, om at forklare sig. Og holder forklaringen ikke - og det er vi bange for den ikke gør, da Jan Ernø erkender ulovlighederne for åbent kamera - ja, så er sanktionen klar, som det også fremgår af vores vedtægter: Han - og alle andre i samme situation - bliver smidt ud af ATL.


I et større perspektiv skal man naturligvis huske på, at der kører mange tusinde lastbiler rundt på de danske veje, som tilbagelægger millioner af lovlige kilometer hver dag. Det er trods alt kun et fåtal der tages i bevidst at overtræde regler og love. Her gør myndighederne en glimrende indsats, som naturligvis gerne må blive endnu skarpere. 


I ATL bakker vi op om øget kontrol på landevejene. Er der klare overtrædelser skal sanktionerne falde hurtigt og markant. Som bøder og i de groveste tilfælde inddragelse af godskørselstilladelsen. Det skylder vi både medtrafikanter og kolleger. 


Effektiv kontrol og efterfølgende sanktioner har da også en god og klar effekt på adfærden i en civiliseret retsstat som vores. Dermed også sagt, at forslag om stærkt komplicerede indsatser som kæde- eller medvirker-ansvar tror vi ikke på vil have den ønskede effekt. Det kan blive et bureaukratisk morads, som er meget svært at forfølge, og hvor vi kan tvivle på, at man kan opretholde den afgørende retssikkerhed. 


Kommer vi til at se flere billeder af magneter og lastbiler i fremtiden? Ja, alt andet vil nok være naivt at forestille sig. Men når vi møder det, skal vi både i ATL og i samfundet som helhed være klar med sanktioner og til at dømme lovbryderne ude. De er ikke en del af fremtiden for den danske transportbranche.


Med venlig hilsen


Anne Windfeldt Trolle
Branchedirektør
ATL - en del af DI




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sønderjysk havn med mange meter vanddybde fremlægger rekordregnskab
- Truckstop ved Horsens har fået synshal
- Midtjysk vognmandsfirma har givet sig i kast med ny fire-akslet tip-trailere
- Transportfirma i Lystrup ved Aarhus er gået konkurs
- Areal på haven i Aarhus bliver midlertidigt militært område
- Fredag 3. maj 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Godstog kørte med trailere fra terminal i Hirtshals
- Transportvirksomhed i Aarhus ruller ud med to nye trækkere
- Transportorganisationer sender fælles erklæring efter møde i Paris
- Færgerederi får ny ny direktion
- Dagligvarer kommer med to nye kølebiler
- Skib lastet med træ-, plastik- og metalaffald brød i brand i Køge Havn

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst