Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politiet i Østjylland efter cabotagekontrol: Der må være en hvis systematik

Mandag 24. september 2012 kl: 14:06
Af: Jesper Christensen

Da Østjyllands Politi i samarbejde med Rigspolitiets Tungvognsektion torsdag i sidste uge tog ud på Aarhus Havn for at kontrollere udenlandske lastbilers cabotagekørsel, udløste det fem bødeforlæg for ulovlig cabotage og at en trafikken ind og ud af havnen tog af

Kristian Thomsen, der er vicepolitiinspektør og leder af Færdselsafdelingen hos Østjyllands Politi oplyser til transportnyhederne.dk, at når politiet kan tage fem chauffører og lastbiler i at udføre ulovlig cabotage ud af 38 kontrollerede chauffører og lastbiler, er det i et signal om, at der foregår noget, der ikke bør foregå.


Kristian Thomsen oplyser videre, at i det ene af de fem tilfælde var der tale om, at chaufføren ikke havde kunne komme af med godset på den trailer, som han var kørt ind i landet med og derfor havde sat den på en terminal, hvorefter han gik i gang med at udføre indenrigstransport i Danmark.

- Det er ulovligt, da den internationale transport skal være afsluttet før, man kan udføre cabotagekørsel, siger Kristian Thomsen.


Ud af de 38 kontrollerede udenlandske lastbiler blev fem noteret for uloglig cabotagekørsel - hvilket svarer til 13 procent af de kontrollerede lastbiler. Derudover var der en sag om brud på køre- og hviletidsreglerne og en sag om transport af farligt gods, hvor det farlige gods ikke var sikret efter forskrifterne.

Transporter bliver ikke udførtKristian Thomsen oplyser videre, at det er politiets oplevelse, at når de er tilstede på eksempelvis Aarhus Havn, betyder politiets synlighed, at der er transporter, der ikke bliver gennemført. 
Under kontrollen i torsdags blev politiet ringet op to gange af danske chauffører, der kunne fortælle, at der var udenlandske lastbiler, der skulle have været til Aarhus, men som blev holdende, hvor de var, fordi politiet holdt kontrol på havnen.

- Hvis transporterne var lovlige, kunne de jo bare være gennemført, siger Kristian Thomsen, der konstaterer, at kommunikationsvejene fungerer uanset, om der er politikontrol eller ej.

Det betyder også, at politiet kan se, at kørslen bliver begrænset til og fra områder, hvor politiet tjekker lastbilerne.


Kontrollen på Aarhus Havn blev gennemført med det formål at give politiet et indblik i omfanget af cabotagekørsel - både det lovlige og det ulovlige. Politiet var på havnen det meste af torsdagen.



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Fransk bilproducent ombyggeder diesellastbil til elektrisk lastbil
- - Vi er tilfredse og rækker hånden ud
- - Det er utrolig positivt
- Energiforbruget i Danmark er faldet en smule
- Transportministerens idé om at fjerne varebilstilladelser blev fjernet
- - Jeg vil være en moderne leder
- ADR-transporter kører ofte på den anden side af reglerne
- Fransk trækker kørte fire stjerner hjem i sikkerhedstest
- Jumbotrailer med hydraulisk rampe kan bruges til maskintransport
- Fem stjerne i sikkerhedstest udløser kommentarer
- Syv lastbilproducenter har fået tjekket sikkerheden
- Elektriske lastbiler har fået en større andel

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst