De forsinkede IC4-tog skaber 20-25 nye arbejdspladser i Randers
Tirsdag 8. marts 2011 kl: 11:53
Af: RedaktionenDSB lejer sig ind hos Bombardier i Randers. I første omgang skal DSB bruge værkstedskapaciteten til at opgradere de 14 først leverede IC4-tog. Det var ellers oprindeligt meningen, at disse tog skulle have været sendt retur til Italien for at blive opgraderet der til samme standard som de serieproducerede IC4-tog, som DSB har modtaget fra Italien siden april sidste år
For at få flest mulige IC4-tog ud til de danske togkunder har DSB lavet en aftale med Bombardier Danmark om, at DSB lejer sig ind i to værkstedshaller i de kommende fem år hos Bombardier i Randers. Aftalen betyder samtidigt, at der skabes 20-25 nye arbejdspladser i Randers.
I første omgang skal DSB bruge værkstedskapaciteten til at opgradere de 14 først leverede IC4-tog. Det var ellers oprindeligt meningen, at disse tog skulle have været sendt retur til Italien for at blive opgraderet der til samme standard som de serieproducerede IC4-tog, som DSB har modtaget fra Italien siden april sidste år.
Arbejdet kommer i de kommende 18 måneder til at foregå i Randers, hvor der skabes 20-25 nye arbejdspladser. Samtidigt skal DSB benytte værkstedsfaciliteterne i Randers til at færdiggøre resten af IC4-flåden - de serieproducerede tog, som leveres fra AnsaldoBreda i Italien.
Nye job midt i en krisetid
- Vi er meget glade for denne betydelige ordre og glæder os selvfølgelig over, at vi midt i en krisetid skaber arbejdspladser i Danmark, siger Frank Olesen, der er direktør for DSB Fjern- og Regionaltog, og fortsætter:
- Der er flere fordele ved denne aftale. Vi behøver for det første ikke at transportere togene til og fra Italien, og for det andet giver det os en større frihed og mere fleksibel til, at vi selv kan bestemme, hvornår vi foretager opgraderingerne. Det betyder så, at vi får flere tog til rådighed for test og prøvekørsler, og at vi får sat yderligere fart på udviklingen af den nye togcomputer og forsøg med at koble tre og fire tog sammen.
De 14 IC4-tog blev leveret til DSB i en foreløbig og meget fejlbehæftet udgave i perioden 2007-2009.
Hurtigere på sporet
Ved et forlig om leveringen af de forsonkede IC4-tog i maj 2009 aftalte DSB og den italienske togproducent, at AnsaldoBreda skulle levere de resterende IC4-togsæt som serieproducerede tog, hvorefter DSB selv skulle klargøre og opgradere disse togsæt i Danmark til den ønskede standard.
- Vi har kun begrænset kapacitet til denne opgave på vores eget værksted i Sonnesgade i Århus. Derfor giver denne aftale en unik mulighed for at optimere arbejdet med at få IC4-togene derud, hvor de kommer kunderne til gode: Nemlig ude på de danske skinner, siger Frank Olesen.
Landechef og ordførende direktør for Bombardier Transportation i Danmark, Klas Wåhlberg, siger om aftalen:
- Bombardier er glad for at kunne bistå DSB i deres IC4-program og ser dette som endnu en bekræftelse på det positive samarbejde mellem Bombardier og DSB. Det er fortsat planen, at alle IC4- og IC2-tog er leveret til DSB i 3. kvartal 2012.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Transportministeren fjerne flere regler på busområdet
- 74-årig busmekaniker sagde tak efter næsten 60 år med motorer
- Hos ingeniørvirksomhed i Nordborg banker et hjerte for elektriske løsninger til store og små køretøjer
- Storbritannien kræver forhåndsgodkendelse ved indrejse
- Motorvejsarbejde ved Aarhus er forsinket
- 20 kroner pr. billet skal bidrage til ny metro-linie
- Tre hold er gået videre i udbud om mere metro til Nordhavn
- Søndagsparkering i København kommer til at koste
- Selskab med faste forbindelser melder om stigende trafik
- 41-årig mand stak flextrafikchauffør i halsen med en kniv
- Overkørsler bliver opgraderet med bomme i forbindelse med nyt signalsystem
- Transportløsning har skiftet navn
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |