Sovebusser: Undgå forhastede beslutninger
Fredag 12. november 2004 kl: 11:51
Danske Busvognmænd maner til besindig lovgivningsarbejde(KØBENHAVN) Der har siden januar været opstramninger på vej af reglerne for sovebusser. Efter to alvorlige ulykker inden for et halvt år har der været politiske overvejelser om, hvad der burde gøres. Allerede efter den første ulykke var der et politisk kapløb om at komme først til håndvasken og få meldt ud, at nu ville man stramme op på reglerne for kørsel med sovebusser. Dette kapløb er ikke blevet mindre af, at vi i sommer blev ramt af ulykke nummer to. Det skriver adm. direktør Steen Bundgaard, Danske Busvognmænd på lederplads i den seneste udgave af foreningens blad (6/2004). Videre hedder det:
»Men hvad er fakta, når vi snakker kørsel for sovebusser? Fakta er, at danske busvognmænd siden 1988 årligt har transporteret ca. 200. 000 danskere af sted på ferie i sovebusser. Det svarer til 3, 2 mio rejsende. Efter at have kørt i 16 år oplever vi så to alvorlige ulykker, som er de første, der er foregået i sovebusser. Men fordi ulykkerne sker så tæt efter hinanden, er det politiske pres stort, og mediernes bevågenhed skærpet.
Når vi hører overvejelser i krogene omkring indførelse af forbud mod danske sovebusser, bør man have det rigtige grundlag, inden man træffer en så vidtgående beslutning.
Udover at statistikken viser, at der på godt 16 år er fem dræbte, så er der også en række andre faktorer, der indgår i overvejelserne. Sovebusser er kommet til, fordi der var et marked for dem. Rejsebureauerne efterspurgte dem, fordi kunderne efterspurgte dem.
Når der sælges busrejser i dag, bliver den enkelte kunde spurgt, om han ønsker traditionel bus eller sovebus. Og sovebus bestilles normalt med et tillæg på kr. 150, -. Det er altså et forbrugerstyret ønske, når busvognmænd investerer i sovestole til deres busser. Det var også branchen, der i 1990?erne tog initiativ til at få lovliggjort sovebusser.
Siden da er antallet af busser med sovestole steget fra ca. 150 til lidt over 300. Der er altså foretaget nogle økonomiske investeringer i tillid til, at den gråzone som sovebusser oprindelig havde befundet sig i, nu er bragt ind i et lovreguleret område.
Forbud mod sovestole ville betyde, at der til 320 turistbusser skulle investeres i nye stole til en pris á ca. 300. 000 pr. bus. Med andre ord en samlet driftsinvestering i størrelsesordenen 100 mio. kr. Der er tale om så store beløb, at det fuldstændig vil smadre den del af branchen, der er beskæftiget med udenlandskørsel.
Hvad er så løsningen på problemet? Først og fremmest ligger løsningen i at finde ud af, om der er et problem. Fik ulykken de konsekvenser, den fik, fordi bussen kørte som sovebus, eller var det i virkeligheden nogle helt andre ting, der skulle have været fokuseret på, såsom chaufføradfærd, kørselsplanlægning eller andre forhold. Pressen har sat den dagsorden, der har sat fokus på ulykkerne. Ulykkerne handlede om sovebusser.
Derfor er man politisk i gang med at reagere på den dagsorden, pressen har sat.
Vi har tillid til, at trafikministeren bevarer sit altid kølige overblik og ikke reagerer i panik foruden det fornødne, saglige grundlag. Vores råd til ministeren er derfor at tage sagen med til Bruxelles ved først givne lejlighed og bringe den op i ministerrådet og bede EU-kommissionen om at fastlægge EU-regler for kørsel med sovebus.
Danske busser kører aldrig som sovebusser i Danmark. Derfor er det lidt absurd, at det er en dansk minister, der skal fastlægge regler for danske sovebussers indretning.
Hvad de tyske regler omkring sovebusser går ud på, bliver mere og mere usikkert for hver uge, der går. Specielt fordi det ser ud som om, at tyskerne er godt på vej med en ulovlig forskelsbehandling, som EU-kommissionen bør se nærmere på.
Nøgleordet for en løsning af denne sag er derfor besindighed. Et forbud mod danske sovebusser ville være ligeså tåbeligt som et forbud mod, at lastbiler må svinge til højre af hensyn til cyklisternes sikkerhed.«
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Taxi- og busvognmandsorganisation siger farvel til tryk medlemsblad
- AMU-center i Nørresundby er bygget mere miljøvenligt
- Lastbilproducent vil distribuere elektriske varebiler
- Pickup'er kan også køre med sneplov
- Fastgjorte låg sparer miljøet for 126 ton plastik om året
- Chauffør- og vognmandsrepræsentanter forhandler videre om transportoverenskomst
- Transportvirksomhed i Nordsjælland er gået konkurs
- Rederikoncern omsatte mere og tjente mindre
- Vognmandsorganisation roser transportministeren for sin imødekommenhed
- Bøder for manglende betaling vejafgift på grund af tastefejl og tekniske udfald vil blive eftergivet
- El-lastbil med generator kan køre 80-90 procent bæredygtigt
- Elektrisk lastbil har fået benzin-generator