|
CO2-FANGST OG LAGRING:
Ny aftale reducerer væsentlige risici for danske transport- og lagringsprojekterFredag 10. oktober 2025 kl: 13:17 Af: RedaktionenKlima-, Energi- og Forsyningsministeriet oplyser, at SVM-regeringen sammen med et bredt flertal af Folketingets partier er enige om at skrue på håndtagene for fangst, transport og lagring af CO2 - CCS - Carbon Capture and Storage. Tiltaget skal reducere mulighederne for forsinkelser for både eksisterende og kommende projekter - Vi er nødt til at holde vores klimaredskaber skarpe. Det er det, vi nu gør ved fangst, transport og lagring af CO2 med et bredt flertal af Folketingets partier, siger klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard. Han peger på, at undersøgelsen af de forskellige lagringssteder er i gang, og flere projekter er ved at slå rod rundt omkring i Danmark. - Men vi er nødt til at sikre, at de ikke løber næsen mod en mur. Derfor sætter vi gang i nogle nye initiativer, så vi kan få proppet noget CO2 ned i undergrunden, Lars Aagaard. Siden 2020 er den danske industri for fangst, transport og lagring af CO2 (CCS) vokset, og der er for at holde fast i den udvikling, at SVM-Regeringen sammen med SF, Konservative, Enhedslisten, Radikale og Alternativet blevet enige om en række tiltag på området. Aftalen skal gøre myndighedsbehandlingen af CO2-fangst, -transport og -lagringsprojekter smidigere, Det vil kunne forebygge og reducere risikoen for forsinkelser, så eksisterende og kommende projekter kan realiseres, og CO2-reduktionerne kan hentes. Blandt andet skal klager ikke længere som udgangspunkt have opsættende virkning, hvilket betyder, at projekter ikke bremses automatisk, mens klagen bearbejdes. Det vil stadig være muligt for den pågældende klageinstans aktivt at vælge den opsættende virkning til, men det vil bero på en konkret vurdering af det pågældende projekt. Formålet er at understøtte CO2-fangst, -transport og -lagring på en måde, der sikrer fremdrift, gennemsigtighed og samtidig løser konkrete problemer for projekterne. Helt overordnet fastholdes grundlæggende principper og overordnede klagestrukturer, hvilket betyder, at enhver, der har en væsentlig, individuel og retlig interesse i en sag, stadig kan klage. Derudover gælder ændringerne kun for udviklingen af CCS-projekter. De nye tiltag vil blive fremsat i et lovforslag i januar næste år og skal træde i kraft 1. marts 2026. Aftalen indeholder blandt andet:
Interessede kan læse aftaleteksten her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |