Ny måling viser fremgang på postmarkedetMandag 7. juli 2025 kl: 10:49 Af: RedaktionenEn ny kvalitetsmåling af brevmarkedet viser, at det er lykkes de landsdækkende postvirksomheder at få posten frem til tiden. Det oplyser Trafikstyrelsen, som står bag undersøgelsen Stort set alle breve kom frem til modtagerne, og langt de fleste leveres inden for de frister, dao og PostNord har sat som mål. Det viser den nyeste ”Kvalitetsmåling af brevområdet”, som analysevirksomheden Verian har lavet for Trafikstyrelsen i maj. Målingen viser, at 99,8 procent af alle breve nåede frem til modtageren, hvilket var en stigning på 2,9 procent siden seneste måling i december 2024. Samtidig steg antallet af breve, der kom frem inden for de frister, PostNord og dao hver især har sat som mål for leveringstid. Det skete i 94,5 procent af tilfældene, hvilket var 4,5 procent oftere end ved målingen i december. Hos dao blev 99 procent af brevene i testen leveret inden for de fem dage, virksomheden har sat som mål. Det var markant flere end i december, hvor 88 procent af brevene kom frem inden for samme tid. For PostNords vedkommende ankom 90 procent af brevene inden for fem hverdage, hvilket var et mindre. Trafikstyrelsen fører tilsyn med postmarkedet for at vurdere, om de landsdækkende postvirksomheder omdeler post til ensartede priser og inden for de tidsfrister, de har forpligtet sig til. - Undersøgelsen viser, at både dao og PostNord får posten frem. For dao er der samtidig sket en klar fremgang i forhold til leveringstid, som tyder på, at virksomheden har fundet niveauet som landsdækkende distributør. For os som postmyndighed er det positivt at se, siger Line Elikofer, der er kontorchef for postområdet i Trafikstyrelsen. Om kvalitetsmålingen:
Interesserede kan finde den samlede ”Kvalitetsmåling af brevområdet maj 2025” her: ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |