Vognmandsorganisation takker for øget totalvægt for syv-akslede vogntog

Tirsdag 8. april 2025 kl: 13:36
Af: Redaktionen

- Jeg vil gerne takke transportministeren for at have lyttet til branchen og skaffet midlerne til at realisere et stort ønske fra vognmændene. Fra den dag, han satte sig i ministerstolen, havde han ambitionen om at få hævet den vægtgrænse. Her kommer en løsning til gavn for både klima og fremkommelighed, siger administrerende direktør i vognmandsorganisationen DTL, Erik Østergaard i en kommentar til, at transportminister Thomas Danielsen (V) tirsdag oplyste, at totalvægte for syv-akslede vogntog øges med to ton

- DTL har i over ti år igen og igen slået på, at den samlede vægt for de syv-akslede vogntog bør hæves fra de nugældende 56 tons til 58 og helst 60 tons. For det vil batte mærkbart på klimaaftrykket fra den tunge transport. Nu bliver forøgelsen med to ton endelig en realitet efter mange års dødvande, siger Erik Østergaard og fortsætter:


- Incitamentet hos vognmændene til at gå væk fra de seks-akslede vogntog bliver større, fordi vægtforskellen på de to vogntogskombinationer nu øges markant. De fleste syv-akslede vogntog er i forvejen bygget til den ekstra vægt.


1. januar sidste år trådte nye regler i kraft for vægt og dimensioner på lastbiler. Det var bl.a. med større totalvægt til fireakslede lastbiler, indførelsen af fem-akslede lastbiler med fuld totalvægt, større længde på sættevogne og større totallængde på sættevognstog.


Den to ton tunge gevinst i form af øget totalvægt til de syv-akslede vogntog, bliver indført fra 1. januar 2027, da der regnes på, hvilke af landets vejbroer, der kan tåle belastningen fra de syv-akslede vogntog, når de må veje to ton mere.


- Jeg håber, at konklusionen bliver, at de fleste af broerne fint kan klare et par ekstra tons belastning. Og de broer, der ikke kan, må så skiltes derefter, indtil der findes penge til en opgradering, siger Erik Østergaard.


De syv-akslede vogntog flytter ifølge DTL omkring 60 procent af alt gods i Danmark. Dermed bidrager de til en større CO2-reduktion, når man hæver deres totalvægt. Langt de fleste af de vogntog, der kører entreprenørkørsel, mælk, korn og foderstoffer med mere i Danmark er syv-akslede træk.



Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.