GRØN OMSTILLING AF VEJTRANSPORT:
Vognmandsorganisationer fra Frankrig, Tyskland og Norden opfordrer til bedre rammebetingelserOnsdag 5. marts 2025 kl: 13:58 Af: Redaktionen
Tirsdag mødtes direktørerne for det fælles vejtransportkontor i Bruxelles for vognmandsorganisationerne BGL (Tyskland), FNTR (Frankrig) og NLA (Norge, Sverige, Danmark) i Bruxelles med medlemmer af EU-Parlamentet - Christophe Grudler (Renew), Marianne Vind (S&D), Asger Christensen (Renew) og derefter med EU-Kommisionen repræsenteret ved generalsekretæren for DG MOVE, Magda Kopczyńska
Under møderne fremlagde direktørerne fra de tre organisationer - prof. dr. Dirk Engelhardt (BGL), Florence Berthelot (FNTR), Erik Østergaard (NLA) - følgende centrale budskaber for vejgodssektoren:
- Der er brug for en mere pragmatisk tilgang til den grønne omstilling. Flere vigtige faktorer mangler stadig, før hovedparten vejtransportvirksomheder kan investere i nuludledningskøretøjer. Teknologineutralitet skal stadig spille en rolle på den korte til mellemlange bane, så fornybare brændstoffer som biogas og HVO får en mere fremtrædende rolle. Da ladeinfrastruktur og en tilstrækkelig forsyning af grøn el ikke er på plads, anbefaler vi en tidlig revision af CO2-målsætningen for nye tunge køretøjer for at give markedet tid til at tilpasse sig. I den sammenhæng har vejtransportvirksomheder især brug for øget kapacitet på el-nettet i depoter, industriområder og terminaler. En dedikeret investeringsfond til at accelerere opsætningen af opladningsinfrastruktur og mekanismer til stabile elpriser er uundværlige foranstaltninger, der kan hjælpe med at gøre den grønne omstilling til virkelighed
- En konkurrencedygtig europæisk vejtransportbranche er tæt knyttet til en effektiv håndhævelse af reglerne i EU's mobilitetspakke. Vi opfordrer EU-Kommissionen til at udføre en effektvurdering og tæt at overvåge effekten af at annullere reglen om, at lastbilen skal vende tilbage hver ottende uge for at se, om problemet med postkassevirksomheder opstår igen. Hvis det er tilfældet, bør reglen genindføres. Desuden bør arbejdsforholdene for chauffører overvåges tæt, og EU's medlemsstater bør give de nødvendige ressourcer til håndhævelse og mere målrettede kontroller af reglerne i Mobilitetspakken.
- For at kunne takle den dramatiske udvikling i mangel på chauffører kræves et attraktivt erhverv, herunder lettere adgang for chauffører, mens man respekterer den europæiske lovgivning for alle. Den igangværende revision af EU's kørekortsdirektiv er vigtig for at give lettere adgang til markedet for unge chauffører. Desuden er der brug for en revision af Chaufførkvalifikationsdirektivet for at opdatere reglerne og gøre dem mere relevante for at uddanne chauffører i de færdigheder, der er nødvendige for vejtransportbranchen. At give pensionerede chauffører mulighed for at arbejde deltid og samtidig reducere bureaukratiet for virksomheder er vigtigt i denne sammenhæng.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
|