Rederi skifter kød ud med ærter

Fredag 8. november 2024 kl: 10:49
Af: Redaktionen

Færgerederiet Stena Line, som blandt andet sejler mellem Frederikshavn og Göteborg og mellem Grenaa og Halmstad, sigter efter at reducere kødforbrugget i restauranterne på færgerne ved at erstatte halvdelen af kødet i deres svenske kødboller med plantebaseret gul ærtefars fra næste år

Stena Line mener, det er en stor ændring, som forhåbentlig vil gå ubemærket hen, selvom halvdelen af kødet i de populære svenske kødboller serveret med kartoffelmos bliver erstattet med gule ærter.


- Vi vil gerne vise vores passagerer, at der ikke er noget at være bange for. Det er stadig en lækker og klassisk hjemmelavet ret med cremet kartoffelmos, tyttebær og sovs. Alle smagsnuancerne er der, og det ville være svært, hvis ikke umuligt, at mærke nogen forskel i en blindtest. Smags- og kvalitetsmæssigt er det altså præcis lige så godt som før. Men det gør en forskel fra et bæredygtighedsperspektiv, siger Jakob Lells, der er koncerndirektør for mad og drikkevarer hos Stena Line.


Stena Lines mad- og drikkevareteam har sat flere bæredygtighedsindsatser i gang i de seneste år. Efter at have standardiseret menuen på alle skibe, kunne der indsamles data til at skabe et beregningsværktøj, der tillod madlavning på bestilling. Et initiativ, der har ført til en betydelig reduktion af madspild.


I tal betyder initiativet med at erstatte halvdelen af kødet i kødbollefarsen, at de 2,5 millioner kødboller, der hvert år serveres ombord på færgerne, vil indeholde 35 ton mindre kød. Klimamæssigt betyder den nye opskrift en reduktion fra 4,9 kg CO2 til 1,3 kg portion.


- Stena Line's strategi er at være ledende inden for bæredygtighed, og det her er vores måde at vise, at vi er fuldt engagerede. Vi ønsker at være de første med dette fine produkt og dermed gøre det lettere for andre, større aktører at træffe samme beslutning, siger Jakob Lells.


De nye kødboller vil være på menuen på alle skibe fra torsdag 13. februar 2025.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.