VOGNMANDSORGANISATION:

Varebiler står bag en eksplosion i overtrædelse af regler

Tirsdag 5. november 2024 kl: 13:44
Af: Redaktionen

Indførelsen af varebilsreglerne i 2019 betød en markant stigning i overtrædelse af reglerne i godskørselsloven. Det viser tal, som vognmandsorganisationen DTL har fået fra politiet på baggrund af en aktindsigt. DTL peger på, at antallet af sigtelser for overtrædelse af Godskørselsloven steg fra 565 i 2018, hvor lastbiler over 3.500 kg var omfattet af reglerne, til 1.450 sigtelser i 2020, hvor varebiler også blev omfattet af regler i Godskørselsloven

DTL's administrerende direktør, Erik Østergaard, mener, at transportminister Thomas Danielsen står afklædt med sit forslag om at tage varebilerne ud af tilladelsessystemet med en begrundelse om, at reglerne er overflødige.


Ifølge DTL viser tallene fra politiet, at antallet af sigtelser for overtrædelse af godskørselsloven steg fra 565 i 2018, hvor lastbiler over 3.500 kg var omfattet af reglerne, til 1.450 i 2020, der var det første hele sammenlignelige år efter, at reglerne for godstransport med varebiler blev indført. I 2019, hvor reglerne blev indført midt på året, var stigningen fra 2018 på 80 procent til 1.010 sigtelser. 


Da politiets sagsstyringssystem ikke skelner mellem køretøjer over og under 3.500 kg har DTL ikke kunnet isolere sigtelserne for forseelser begået af varebiler under 3.500 kg siden indførelsen af varebilsreglerne 1. juli 2019. Oplysningerne viser heller ikke, hvilke konkrete overtrædelser af godskørselsloven, der er tale om. Men overtrædelse af reglerne om cabotagekørsel er dog ikke en del af tallene. 


Erik Østergaard mener dog, at billedet er klart.


- Den eneste reelle faktor, der kan forklare udviklingen i overtrædelser, er indførelsen af varebilsreglerne. Og når vi ved, at varebilerne kun har udgjort omkring en tredjedel af det samlede antal køretøjer, som er omfattet af godskørselsloven, er det da bemærkelsesværdigt, at antallet af forseelser nærmest tredobles i det øjeblik, loven kommer til også at gælde dem, siger han. 


Hos DTL, der gennem en årrække har arbejdet målrettet på at få skabt ordnede forhold på området for godstransport med varebiler, peger man på, at transportminister Thomas Danielsen (V) i slutningen af august annoncerede, at han agtede at afskaffe tilladelsesreglerne til godskørsel på varebilsområdet med henvisning til, at reglerne ifølge ministeren var overflødige og uden effekt. 


Erik Østergaard mener, at ministeren står afklædt med sin påstand. 


- De nøgne fakta er jo en monumental udstilling af transportministeren. Først viste tal fra Færdselsstyrelsen en alarmerende andel af inddragede tilladelser og afviste og henlagte ansøgninger om varebilstilladelser med henvisning til reglerne om blandt andet restancekrav, konkurs og egenkapital. Nu giver politiets tal så et uafviseligt billede af omfanget af overtrædelser af reglerne, som i dele af varebilsbranchen har været reglen snarere end undtagelsen, siger han. 


Erik Østergaard mener, at transportminister Thomas Danielsen nøje bør overveje sit næste træk. 


- Det mest oplagte, ministeren kan gøre, er at trække forslaget om at afskaffe reglerne på varebilsområdet. Eller også må han forklare, hvorfor han ikke tillægger dokumentationen fra hverken politiet eller sin egen styrelse nogen betydning. Fastholder han planen om at droppe reglerne, må han tage ansvaret for at slippe de lovløse tilstande før 2019 løs i en del af transportbranchen igen, siger Erik Østergaard.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.