Joint venture-selskab får rådgiver-opgave på ny metro-linieMandag 16. september 2024 kl: 16:09 Af: RedaktionenMetroselskabet har tildelt Rambøll Systra JV opgaven som rådgiver til transportsystem og drift med en mulig ny metrolinie M5 med op til 10 stationer Københavns Hovedbanegård og Østerport via Islands Brygge, Amagerbrogade, Refshaleøen og Lynetteholm og Østerport Rambøll Systra JV, der består af rådgiverne Rambøll og Systra med Gottlieb Paludan Architects som underrådgiver skal hjælpe Metroselskabet med at videreudvikle det grundlæggende design af selve transportsystemet og kontrol- og vedligeholdelsescenteret på M5, der er under planlægning. Opgaven omfatter blandt andet teknisk rådgivning i forhold til kravspecifikation for tog, jernbaneinfrastruktur og de tekniske delsystemer samt grænseflader til anlægsdelen af projektet. Derudover kommer rådgivning i forhold til drift og vedligehold af metroen. Rådgiveren skal dermed være med til skabe grundlaget for en god passageroplevelse ved åbningen af M5. - Vi har glædet os til at få rådgiverne med ombord på projektet og ser frem til et tæt samarbejde om at udvikle systemerne og driften for den kommende metrolinie i hovedstaden. Rambøll Systra JV's indsigt i opgavens kompleksitet giver os stor tillid til, at vi sammen vil kunne løfte denne vigtige samfundsopgave til gavn for hovedstadsområdet, siger Russell Saltmarsh, der er projektdirektør i Metroselskabet. - Det er en stor fornøjelse for os at være med til at udvikle et transportsystem, der er er så stor efterspørgsel på hos danskerne som metroen. Samtidig matcher Metroselskabets ambitioner om at udvikle mere bæredygtige transportløsninger rigtig godt med Rambøll's ambition om at yde et væsentligt bidrag til at udvikle fremtidens bæredygtige transport. Vi ser meget frem til samarbejdet om at binde byen sammen med en transportform, som er både pålidelig og endnu mere bæredygtig end de eksisterende metrolinier, siger Peter Aarkrog, der er projektdirektør hos Rambøll. Hos Systra peger projektdirektør Johan Stranddorf på, at Systra har været involveret i en ud af to førerløse metroer i verden og på samtlige metrolinier i Danmark. - Så det glæder os at kunne bidrage med vores ekspertise til transportsystemet til M5. Vores projektteam har arbejdet på ikoniske projekter som Grand Paris Express, Dubai Metro og Toulouse Metro, og vi ser frem til at bringe denne erfaring i spil for at sikre endnu et effektivt, bæredygtigt og fremtidssikret transportsystem for København, siger han og tilføjer: - Vi er stolte over, at Systra sammen med Rambøll og Gottlieb Paludan Architects som underrådgiver er blevet valgt som rådgivere på transportsystemet til den nye M5-linie for Metroselskabet. Lidt om Metrolinien M5:
Om Rambøll:
Om Systra:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |