BRO- OG TUNNELSELSKAB:
Trafik bidrager positivt til resultat - og tunnel får støttemidler fra EUTorsdag 12. september 2024 kl: 15:04 Af: RedaktionenMens der var et mindre fald i vejtrafikken på Storebæltsbroen i årets første halvdel, steg antallet af køretøjer på Øresundsbron. Sund & Bælt peger på, at trafikken bidrager til et tilfredsstillende resultat i forhold til forventningerne til perioden På Storebæltsforbindelsen faldt den gennemsnitlige døgntrafik samlet set med 1,0 procent i årets første seks måneder. Personbiltrafikken faldt med 1,3 procent, mens lastbiltrafikken steg med 1,8 procent. Indtægterne fra vejtrafikken steg med 1,5 procent i forhold til første halvår af 2023 og endte på 1.543 millioner kroner. Omsætning fra jernbanen kom i første halvår tilbage på tidligere niveau efter et fald i 2023 på grund af omfattende sporarbejder, der reducerede antallet af tog over Storebæltsforbindelsen og dermed størrelsen på vederlaget. På Øresundsbron steg den gennemsnitlige døgntrafik med 3,0 procent i forhold til samme periode i 2023. Personbiltrafikken steg med 3,4 procent, mens lastbiltrafikken faldt med 1,1 procent. Vejindtægterne steg med 21 millioner kroner til 784 millioner kroner i første halvår sammenlignet med samme periode sidste år. - Mens personbiltrafikken steg på Øresundsbron, faldt den på Storebæltsforbindelsen i første halvdel af året. Den modsatte tendens kunne ses for lastbiler, hvor der var et fald på Øresundsbron, mens flere lastbiler krydsede Storebælt og trafikken satte flere trafikrekorder. Først på sommeren blev ugerekorden for antal lastbiler først slået i uge 24, og dernæst igen i uge 26, siger administrerende direktør i Sund & Bælt, Mikkel Hemmingsen. Tunnel har fået yderligere støtte fra EU EU’s medlemslande godkendte på et møde tirsdag 16. juli EU-Kommissionens indstilling til tildeling af støttemidler til europæiske transportinfrastrukturprojekter. En af modtagerne var Femern Bælt-forbindelsen, der fik tildelt 1.188 millioner kroner i støtte. EU-midlerne kommer fra EU’s infrastrukturfond Connecting Europe Facility (CEF), der støtter anlæg af infrastrukturprojekter på det transeuropæiske transportnet (TEN-T). TEN-T har til formål at styrke det indre marked ved blandt andet at fjerne flaskehalse og fremme mere effektive, grænseoverskridende transportkorridorer. I resultatopgørelsen er indregnet 50 procent af resultatet i Øresundsbro Konsortiet I/S, hvilket svarer til en indtægt på 457 millioner kroner. Sund & Bælt A/S ejer den ene halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, mens den anden halvdel er ejet af den svenske stat. Sund & Bælt A/S' nettofinansieringsomkostninger udgør 401 millioner kroner, hvilket er 75 millioner kroner højere end samme periode sidste år. Udvikling skyldes primært, at inflationsopskrivningen på den inflationsindekserede gæld var lavere i første halvår 2023. Resultatet før dagsværdiregulering og skat inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet blev i årets første seks måneder et overskud på 938 millioner kroner mod et overskud i samme periode sidste år på 968 millioner kroner Værdireguleringer af koncernens gæld inklusiv andel fra Øresundsbro Konsortiet I/S udgjorde en indtægt på 1.672 millioner kroner. Koncernens resultat efter værdireguleringer og skat blev et overskud på 2.036 millioner kroner mod et overskud på 781 millioner kroner i samme periode sidste år. Den rentebærende nettogæld for A/S Storebælt var efter andet kvartal på 16,6 milliarder kroner. Tilbagebetalingstiden udgør 36 år regnet fra åbningstidspunktet af Storebæltsforbindelsen, hvilket betyder, at A/S Storebælt vil have betalt sin nuværende gæld i 2034. På baggrund af udviklingen i 1. halvår er det fortsat forventningen af realisere et overskud før dagsværdireguleringer og skat på mellem 1,6 og 1,9 milliarder kroner. Det udmeldte estimat i årsrapporten var baseret på en forventning om inflation på 3,0 procent. Skønnet reduceres nu til 2,5 procent. Samtidig er resultatet i første halvår positivt påvirket af refinansiering til et lavere renteniveau end forudsat i budgettet. Herudover har trafikken over Storebæltsforbindelsen i første halvår oplevet en større tilbagegang end forudsat. Af disse årsager fastholdes forventningen til årets resultat, men det præciseres, at koncernen forventer at realisere et resultat i den øvre del af intervallet. Forventningerne til 2024 er forbundet med usikkerhed og afhænger fortsat af udviklingen på de finansielle markeder og de makroøkonomiske forhold. Sund & Bælt koncernens regnskab inkluderer resultaterne for de 100 procent ejede datterselskaber A/S Storebælt, A/S Øresund, A/S Femern Landanlæg, Femern A/S, Sund & Bælt Partner A/S, Brobizz A/S og BroBizz Operatør A/S samt for den danske halvdel af Øresundsbro Konsortiet I/S, der står for driften af Øresundsbron. Værdiregulering er et regnskabsprincip, hvorefter man ved regnskabsaflæggelsen fastsætter ændringer i værdien af de finansielle aktiver og passiver til deres markedsværdi. Det vil sige den værdi, de på det givne tidspunkt har i markedet, hvis de skulle handles. Værdireguleringen har ikke nogen effekt på virksomhedens evne til at tilbagebetale sin gæld. I resultatandelen fra Øresundsbro Konsortiet I/S indgår i 1. halvår 2024 en indtægt på 106 millioner kroner vedrørende værdireguleringer. Resultatandelen eksklusiv værdireguleringer udgør et overskud på 351 millioner kroner © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |