Lastbiler bliver bygget mere CO2-venligt

Torsdag 12. september 2024 kl: 12:23
Af: Redaktionen

Volvo Trucks øger brugen af ​​stål med lav CO2-emission i sin produktionen af lastbiler. Stålet, der bliver produceret af genbrugsmateriale og ved hjælp fossilfri energi, vil fra næste år blive brugt i titusindvis af lastbiler fra den svenske lastbilproducent

Volvo Trucks introducerede denne type stål i sine elektriske lastbiler i 2022 og udvider nu brugen af ​​stål med lav CO2-emission til at omfatte alle drivliner.


Det nye stål er produceret af det svenske stålfirma SSAB og kaldet SSAB Zero stål. Stålet er lavet af genbrugsmateriale og produceret ved hjælp af fossilfri elektricitet og biogas. Som følge heraf reduceres CO2 med omkring 80 procent sammenlignet med produktion af konventionelt stål ved hjælp af fossil energi.


Næste år bliver chassisrammerne i omkring 12.000 Volvo FH- og FM-lastbiler lavet af stål med lav CO2-emission, hvilket vil resultere i besparelser på 6.600 ton CO2. Efterhånden som tilgængeligheden af ​​stål med lav CO2-emission stiger, vil det blive introduceret i flere lastbilmodeller såvel som i andre dele af lastbilen.


Volvo Trucks planlægger også at erstatte andre materialer i sine lastbiler med alternativer med lavere emissioner.


- Det er et yderligere skridt hen imod vores nulemissions-vision. Stål er et af hovedmaterialerne i vores lastbiler. Vi søger også at udveksle andre materialer, såsom aluminium og plast, til lavemissionsalternativer. Vi er stolte af at være førende i branchen, når det kommer til bæredygtige materialer i vores lastbiler, siger Jan Hjelmgren, der er Senior Vice President Product Management and Quality hos Volvo Trucks.


Halvdelen af ​​lastbilen består af stål
Potentialet for at sænke CO2-emissionerne ved at bruge stål med lav CO2-påvirkning er højt, da næsten halvdelen af ​​lastbilen består af stål (47 procent af en Volvo FH-diesellastbil er stål), og det repræsenterer omkring 44 procent af CO2-emissionerne fra produktionen (cradle to gate) ud af de i alt 21 tons CO2 for Volvo FH diesel.


Volvo Group samarbejder med flere leverandører omkring lavemissionstål. Denne type stål vil være et vigtigt supplement til det traditionelle og genbrugte stål, der bruges i produktionen af Volvo Trucks' lastbiler.


Volvo Trucks har forpligtet sig til at overholde Paris-aftalens målsætninger mod klimaændringer og til at opnå netto nul-emission af CO2 i hele værdikæden senest i år 2040.


- Vi stræber løbende efter at minimere vores klimaaftryk yderligere. Vi bevæger os også mod større cirkularitet i både vores drift og vores lastbiler. Mange af vores fabrikker, transporter og forhandlere kører i dag på vedvarende energi, siger Jan Hjelmgren.


CO2-fakta om materialerne i en Volvo FH:
Hovedmaterialerne i en Volvo FH diesel lastbil er stål (47 procent), støbejern (26 procent), polymerer (11 procent) og aluminium (8 procent). De står for omkring 44 procent, 26 procent, 14 procent og 8 procent af CO2-emissionerne fra produktionen (cradle to gate) ud af de samlede 21 tons CO2-ækvivalenter for Volvo FH diesel lastbil.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.