Kontrollen med køre- og hviletider bliver udvidet og forbedret

Mandag 9. september 2024 kl: 12:29
Af: Redaktionen

Færdselsstyrelsen har sendt et udkast til en ny bekendtgørelse om køre- og hviletidsbestemmelserne i vejtransport og kontrol med arbejdstid i høring

Den nye bekendtgørelse er en konsekvens af, at EU fra onsdag 1. januar 2025 pålægger alle medlemslande at fordoble kontrolperioden i køre- og hviletidskontrollen.


Det betyder, at politiet ved en vejkontrol vil gennemgå køre- og hviletidsdata for de seneste 56 dage, udover kontroldagen, mod i dag 28 dage.


Som en konsenkvens heraf udvider Færdselsstyrelsen også den administrative virksomhedskontrol fra én til to måneder.


Færdselsstyrelsen forklarer, at de forlængede kontrolperioder skal sikre en mere effektiv kontrol, da hver kontrol indeholder flere arbejdsdage. 


Da det samlede antal kontrollerede arbejdsdage ikke øges, vil færre virksomheder blive udtaget til kontrol.


Tilføjelse af intelligente takografer
Fra onsdag 1. januar 2025 skal alle køretøjer, hvor chaufførerne skal overholde køre- og hviletidsreglerne, og som bruges til international transport, være udstyret med en intelligent takograf. Betegnelsen ”intelligente takografer” er derfor tilføjet i den nye bekendtgørelse, hvor det er relevant.


I bekendtgørelsen er der også indsat henvisninger til:
  • Europæisk overenskomst om arbejdet for besætninger på køretøjer i international vejtransport (AETR)
  • Handels- og samarbejdsaftale mellem Den Europæiske Union og Det Europæiske Atomenergifællesskab på den ene side og Storbritannien og Nordirland på den anden side

Bedre overblik over reglerne
Færdselsstyrelsen peger på, at den gældende bekendtgørelse har syv ændringsbekendtgørelser, som med den nye bekendtgørelse bliver sammenskrevet til én. Det giver et bedre og mere sammenhængende overblik over reglerne.


Derudover er struktur og sprog justeret.


Færdselsstyrelsen forventer, at bekendtgørelsen træder i kraft 1. januar 2025.


Høringsfristen er sat til 3. oktober 2024.


Interesserede kan læse udkastet til den nye bekendtgørelse her:







Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.