Aalborg-virksomhed har med succes testet maritimt brændselscellesystemTirsdag 25. juni 2024 kl: 10:08 Af: Redaktionen![]() 200 kW brændselscellesystem er testet i Blue Worlds testfaciliteter, der ligger I forbindelse med brændselscellefabrikken i Aalborg. (Illustration: Blue World Technologies) Blue World Technologies, der har hovedsæde og produktionsanlæg i Aalborg, har med succes gennemført en test af det første 200 kW HT PEM-brændselscellesystem nogensinde. Dermed har virksomheden nået en vigtig milepæl nået i forhold til at producere og markedsføre ny teknologi, der vil fremme dekarboniseringen af den maritime industri Testen blev gennemført efter måneders forberedelse, og Blue World Technologies beretter om en succesfuld test af verdens første 200 kW højtemperatur PEM-brændselscellemodul. Testen er gennemført i de nyetablerede testfaciliteter, der ligger i forbindelse med Blue World Technologies' fabrik i Aalborg, hvor brændselscellerne til systemet produceres. Den indledende test er gennemført med resultater, som har overgået forventningerne til systemets ydeevne. Blue World Technologies peger på, at man med en elektrisk virkningsgrad på op til 55 procent når et kommercielt stadie, hvor brændselscellesystemet typisk vil give en brændstofbesparelse på 20-30 procent, hvilket muliggør en omkostningseffektiv anvendelse af grønne brændstoffer. Derudover giver brændselscellesystemet mulighed for op til 100 procent kulstoffangst (CO2-fangst) til både udnyttelse i produktionen af grønne brændstoffer samt til lagring. - Dette er et stort gennembrud inden for den grønne omstilling af den maritime industri, og med testen af vores 200 kW-system beviser vi, at HT PEM-brændselscelleteknologien har potentialet til at være en af nøgleteknologierne til at dekarbonisere de sektorer, der er svære at omstille. I løbet af testperioden har vi med succes valideret vores systemopsætning med methanol-brændstofprocessoren, de serieforbundne brændselscellestakke samt støttesystemerne omkring brændselscellerne, forklarer Dennis Naldal Jensen, der er Chief Technology Officer hos Blue World Technologies. 1 MW system til Maersk Det første pilotsystem er et 1 MW system til strømproduktion ombord på et af A.P. Møller - Maersks store dual fuel methanol-forberedte skibe. Installationen forventes gennemført ombord på skibet i løbet af første halvår 2026 - om knap to år. - Efter at have arbejdet med brændselscelleteknologi i mere end 20 år, er det fantastisk for os at nå dette stadie af teknologiudviklingen, hvor vi med disse store systemer kan levere et stærkt alternativ til en industri, der er meget afhængig af fossilbaserede teknologier, siger Anders Korsgaard, der er medstifter og administrerende direktør hos Blue World Technologies. - Mærsk er den globale frontløber, når det kommer til dekarbonisering af den maritime industri, og vi er meget glade med samarbejdet om det første 1 MW pilotsystem, og vi glæder os meget til at få systemet ud at sejle, siger han videre. Ordren på pilotsystemet blev efterfulgt af en ventureinvestering fra Maersk Growth - venturedelen af A.P. Møller - Maersk - hvor de i slutningen af 2023 deltog i en præ-C-runde på 82 millioner kroner sammen med Danmarks Eksport- og Investeringsfond (EIFO), Cycle Group og andre nye og eksisterende aktionærer. Med det store potentiale i HT PEM-brændselscelleteknologien følger de udviklingen og testen af systemet tæt. - Som investor i Blue World Technologies er vi glade for at følge fremgangen i systemudviklingen, og vi deler holdets begejstring for den vellykkede test af 200 kW brændselscellesystemet. Den maritime industri har brug for flere nye teknologier og veje for at nå sine netto-nul-mål, og højtemperatur PEM-brændselscelleteknologi er meget lovende ved at finde en balance mellem den høje elektriske effektivitet, størrelse og belastningsjustering. Dette er et godt eksempel på, hvordan vi kan understøtte innovation gennem både investering og partnerskab, siger Alex Smout, der er Investment Director hos Maersk Growth. Blue World vil i første omgang levere systemer til hjælpekraft og forventer, at deres maritime system vil nå et kommercielt niveau i 2027. På sigt vil virksomheden kunne levere multi-megawatt fremdriftssystemer til den globale skibsfart, hvilket er der, hvor brændselscelleteknologien vil have den størst mulige påvirkning på både miljø og klima. Om Blue Worlds methanol-brændselsceller til skibsfart:
Om Blue World Technologies:
![]() Rendering af Blue Worlds 1 MW pilot-system inklusiv 5 x 200 kW brændselscellemoduler. (Illustration: Blue World Technologies) ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |