Økonomi og sundhed kan aflæses i lastbilernes alderTorsdag 20. juni 2024 kl: 12:45 Af: Redaktionen![]() Andelen af 0-1-årige lastbiler i den nationale bilflåde ligger ifølge Danmarks Statistik normalt omkring 30 procent. Siden 2007 er den relativt stabile procentdel blevet påvirket af to forskellige forhold - den økonomiske krise i 2008 og coronatiden i 2020-2022. I begge tilfælde fik indregistrerede vognmænd i Danmark færre nye lastbiler I forbindelse med finanskrisen, hvor transportområdet oplevde fald i aktiviteterne på 20-25 procent, kom effekten forsinket i forhold til nedgangen i transportarbejdet, så først i 2011 nåede andelen af 0-1-årige lastbiler lavpunktet på 14 procent af de godstransporterende lastbiler. Op til finanskrisen i 2028 havde transportområdet oplevet kraftig vækst og dermed en tilsvarende stigning i antallet af nyregistrerede lastbiler. Coronatiden havde en svagere effekten, men tidens restriktioner med indstillet produktion på lastbilfabrikkerne påvirkede allerede i 2020 investeringerne. I 2021 nåede andelen det laveste niveau på 23 procent. Til sammenligning var andelen 22 procent i 2010 - året efter finanskrisen, så reaktionen på de to situationer lignede hinanden det første år. Efter det efter første år af coronatiden steg andelen af 0-1-årige lastbiler igen og nåede op på 29 procent i 2023 - og var dermed tilbage på et niveau tæt på 2019. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |