Landets veje lægger asfalt til mange køerTirsdag 7. maj 2024 kl: 10:43 Af: RedaktionenVejdirektoratet har i en ny analyse opgjort trængslen på vejene i 2022. Analysen viser, at bilister på vejene i Danmark bruger 350.000 timer om dagen på at holde i kø. Det svarer til et samfundsøkonomisk tab på 31 milliarder kroner Efter et par år med færre biler på vejene under coronapandemien er der igen kommet flere biler på vejene. Det betyder, at bilister holder mere i kø. Den nye analyse fra Vejdirektoratet viser, at trængslen på vejene i 2022 var en smule under niveauet fra før corona, men Vejdirektoratet forventer, at tallene for 2023 vil vise en stigning. På en almindelig hverdag brugte bilister i snit 350.000 timer på at holde i kø p åveje i Danmark. Set over hele 2022 blev det til 80 millioner timer. Det svarer til et samfundsøkonomisk tab på 31 milliarder kroner. - På sin vis er det positivt, at trængslen nu så småt er på niveau med før corona, da det viser, at der er kommet gang i samfundshjulene. Men ellers er der ikke så meget at juble over. Udover, at det er træls at holde i kø på motorvejene, så er det også dyrt for samfundet. Vi spilder tid, det reducerer udbuddet af arbejdskraft, og det gør det dyrt at transportere varer og serviceydelser, siger Andreas Egense, der er afdelingsleder i Vejdirektoratet. Mange køer på motorvejene Tallene dækker både over statsvejene og de kommunale veje, hvoraf sidstnævnte udgør 95 procent af det samlede vejnet. Det er dog på motorvejene, at der bliver brugt flest timer på at sidde i kø, når man sammenholder med vejens længde. Særligt i hovedstadsområdet er kø og myldretidstrafik et vilkår for trafikanterne, og 43 procent af den samlede landsdækkende forsinkelse finder sted i Region Hovedstaden. Det samfundsøkonomiske tab på 31 milliarder kroner dækker over tidstab for almindelige personbiler, varevogne og lastbiler. I beregningen indgår også det parameter, at de mange timers køkørsel er udtryk for et reduceret arbejdsudbud svarende til et tab på 1,95 milliarder kroner. - Trængsel er et fænomen, som vi skal vænne os til, og vi vil nok se, at problemet kun vokser sig større over de kommende år. Man kan forsøge at bygge sig ud af det, men det kan være svært, da trængslen er værst i bebyggede områder, hvor der bor mange mennesker. Man kan også forsøge at udnytte kapaciteten bedre, for eksempel med mere samkørsel eller ved at sprede trafikken mere ud i løbet af døgnet. Endelig er der den mulighed, at man går efter at begrænse efterspørgslen, så færre kører i bil, siger Andreas Egense. En anden væsentlig faktor for at forstå udviklingen i trængslen fra 2019 til 2022 er de meget høje brændstofpriser, som fik mange trafikanter til at sænke hastigheden for at spare penge. I 2019 kostede en liter benzin i gennemsnit 14,42 kroner, mens den i 2022 - tre år senere - kostede 17,00 kroner. Prisen på benzin er siden 2023 faldet til et niveau tæt på 2019. Vejdirektorat opgør trængsel ved at sammenligne trafikanternes faktiske hastighed med den hastighed, de kunne have kørt med, hvis der ikke var andre på vejnettet. Opgørelsen baserer sig på omkring otte milliarder hastighedsobservationer for hele landet. Trængselstallene for 2023 forventes at blive offentliggjort inden sommerferien. Interesserede kan hente analysen her: © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |