EU-POLITIK:
Transportorganisationer sender fælles erklæring efter møde i ParisTorsdag 2. maj 2024 kl: 10:31 Af: RedaktionenTre interesseorganisationer, der har fælles kontor i Bruxelles, har efter et møde i Paris udsendt en erklæring forud for den nye valgperiode, som begynder efter valget ti EU-Parlamentet i juni. De tre organisationer er tyske BGL, franske FNTR og nordiske NLA, hvor svenske SÅ, norske NLF, finske SKAL og danske DTL er de bagvedliggende organisationer Samlet i Paris tirsdag 30. april 2024 vedtog de administrerende direktører for BGL, NLA og FNTR deres fælles erklæring, der introducerer de europæiske prioriteter for vejgodstransportsektoren for EU's næste embedsperiode 2024-2029. Siden 2019 har de tre organisationer samlet deres kræfter for at skabe et fælles kontor, der repræsenterer interesserne for omkring 25.000 vejtransportvirksomheder. Dokumentet præsenterer syv grundlæggende politiske anbefalinger og blandt dem hovedudfordringerne ved den grønne omstilling, digitalisering og en arbejdsstyrke, der bliver mindre. Desuden er BGL, NLA og FNTR's fælles vejtransportkontor fortsat meget involveret i at forsvare en fair konkurrence mellem vejtransportoperatørerne i EU med hensyn til sociale aspekter og markedsadgangsregler gennem implementeringen af mobilitetspakken. - For os var det en succes, da mobilitetspakken blev vedtaget og derefter trådte i kraft, trin for trin fra august 2020. Men vi er stadig bekymrede for dens korrekte implementering. Dette, selvom vi kender til Europa-Kommissionens, ELA's og IRU's engagement med ETF gennem Trace 2-projektet, især. Vi vil fortsat sammen med vores nationale myndigheder forsvare en ensartet håndhævelsestilgang af mobilitetspakken, som vi gjorde i dag i Paris på en meget konstruktiv måde. Det er afgørende, siger FNTR's GD, Florence Berthelot. - Vi støtter fuldt ud den grønne omstilling af transportsektoren, men der skal meget mere til for at sikre, at forudsætningerne er på plads. Der er stor efterspørgsel efter tilstrækkelig og stabil strømforsyning af grøn elektricitet. Og vi skal sikre os, at der er tilstrækkelig tilgængelighed af offentlige ladestandere og kapacitet på nettet til at understøtte ladefaciliteter på kundernes terminaler og vejtransportselskabers hjemlige ladefaciliteter. Ellers er skiftet til batterielektriske lastbiler ikke realistisk, siger NLA's formand og administrerende direktør for DTL, Erik Østergaard. - Ved siden af at bekæmpe social dumping og lykkes med Green Deal, vil chaufførmangel være den dominerende udfordring for vores virksomheder i det kommende årti. Vi skal gøre chaufførjobbet attraktivt for en mere mangfoldig arbejdsstyrke. Velholdte parkeringsområder med ordentlige sanitære faciliteter, en reform af EU's lov om chaufførkvalifikationer, herunder mere virksomhedsuddannelse og e-læring samt lettere adgang for chauffører fra tredjelande til EU's arbejdsmarked er nogle elementer til at løse dette problem. Ellers vil vejgodssektorens forsyning til befolkningen og industrien være i fare, siger BGL's administrerende direktør, prof. Dr. Dirk Engelhradt. EU-politiske prioriteter for 2024-2029 Det Fælles Vejtransportkontor i Bruxelles BGL, FNTR og NLA Vejtransportvirksomheder spiller en nøglerolle i EU's godstransportnetværk og logistikkæde. Vi genererer vækst ved at sikre, at forsyningskæderne for gods kører problemfrit, og derved binder vores sektor de europæiske økonomier sammen. BGL, FNTR og NLA repræsenterer mere end 25.000 vejtransportvirksomheder, hvoraf de fleste er SMV'er, og tilsammen beskæftiger vi mere end 650.000 medarbejdere i Tyskland, Frankrig, Danmark, Norge, Sverige og Finland. Da efterspørgslen efter godstransport i Europa forventes at vokse i de kommende årtier, er det vigtigt at sikre:
Med dette papir fremsætter vi vores anbefalinger til det næste Europa-Parlament og næste Europa-Kommission for embedsperioden 2024-2029 I. Europæiske udfordringer for de kommende år Utilstrækkelig håndhævelse af mobilitetspakken (MP) Med vedtagelsen af Mobilitetspakken har EU lagt grunden til at sikre fair konkurrence mellem vejtransportvirksomheder og bedre arbejdsforhold for erhvervschauffører i Europa. Det er nu vigtigt, at cabotage-, køre- og hviletid og udstationeringsregler håndhæves jævnt og effektivt i hele EU. Det er ikke mindst medvirkende til at tiltrække nye talenter til faget. Desuden bør igangværende EU-udvidelsesforhandlinger ikke underminere det indre markeds integritet og kompromittere det, som er opnået med Mobilitetspakken. Nye EU-medlemsstater skal fuldt ud acceptere den europæiske regelværk om transportkapitlet, herunder alle sociale aspekter, og forudse overgangsforanstaltninger for cabotagekørsel. Pragmatisk grøn omstilling af vejgodssektoren Vi støtter fuldt ud den grønne omstilling i transportsektoren. På et konkurrencepræget marked med høj forbrugerefterspørgsel skal EU-politikker tilskynde alle aktører til at spille en rolle, da vejtransportvirksomhederne ikke alene kan bære omkostningerne ved at foretage en overgang til grønnere teknologier. Desuden skal vi fjerne regulatoriske, administrative og tekniske barrierer og fremme vilkår, der gør det muligt at geninvestere de CO2-indtægter, som vejgodssektoren genererer, til incitamenter og tilskud til virksomheder, der ønsker at investere i grønne løsninger. Vi bemærker også, at det stærke fokus på batterielektriske teknologier til tunge køretøjer skaber en stor efterspørgsel efter tilstrækkelig og stabil strømforsyning af grøn elektricitet. I de næste fem år skal EU og EU-medlemsstaterne fokusere på at sikre energinettets kapacitet og stabil forsyning af el til de offentlige ladestandere, ladefaciliteterne på kundernes terminaler og vejtransportvirksomhedernes hjemmeladeanlæg. Desuden er det vigtigt, at teknologineutralitet forbliver et ledende princip i EU's klimapolitik. Vi skal være åbne over for alle typer af vedvarende brændstoffer, der kan bidrage til at sænke CO2-udledningen. Sektoren har brug for støtte med den nødvendige information og viden til at træffe investeringsbeslutninger, der er i overensstemmelse med "Fit for 55" og EU-målene om 90 % af nul-emission tunge køretøjer inden 2040. Vognmænd skal håndtere usikkerheder i forbindelse med tilgængeligheden af investeringer og udvikling af opladnings- og tankningsinfrastruktur. Vognmandsbranchen har brug for et troværdigt grundlag og rammer for at kunne opgøre business cases og finansiere en holdbar omstilling fra diesel til nul-emissionskøretøjer. Derfor er det tid til en lovpause efter de mange initiativer, der har fulgt Green Deal, og fokus bør nu være på effektiv implementering af Fit for 55-pakken. Håndtér manglen på chauffører I 2023 forblev 233.000 lastbilchaufførstillinger ubesatte i Europa ifølge den seneste IRU-chaufførmangelundersøgelse. Dette tal forventes at forværres indtil 2028 og nå 745.000 ubesatte stillinger. I dag er gennemsnitsalderen for chauffører i Europa 47 år, og mere end 1/3 er over 55. Derfor skal kvaliteten af job øges for at tiltrække en mere mangfoldig arbejdsstyrke. Til dette formål er vi nødt til at sikre høj kvalitet i uddannelsen, der giver chaufførerne de kompetencer, de har brug for i fremtiden. Udvikling af karrieremuligheder, støtte til professionelle overgange og lange karrierer og tilvejebringelse af mere sikre og sikre parkeringsområder i Europa skal også fremmes. Som en del af dette er vi også nødt til at sikre, at erhvervschauffører fra tredjelande og andre fuldt ud overholder mobilitetspakkens regler, også med hensyn til løn. Nye teknologier og digitalisering giver udfordringer og muligheder Digitalisering kan hjælpe vores sektor og myndigheder med bedre at kontrollere og håndhæve EU-lovgivningen, fjerne administrative hindringer for mobilitet og lette adgangen til byer. Ejerskab til data og cybersikkerhed giver dog igen udfordringer for vores medlemsvirksomheder. Vi opfordrer derfor Europa-Kommissionen og Europa-Parlamentet til at finde den rette balance, hvor vognmænd har kontrol over de data, de genererer med deres køretøjer, og om sådanne data deles med tredjeparter. II. Politiske anbefalinger for 2024-2029: 1. En konkurrencedygtig europæisk vejtransportindustri.
3. En mere realistisk og pragmatisk europæisk energiomstilling:
4. Grønnere fragt gennem øgede vægte og dimensioner:
5. Politikker for adgang til byområder, der fungerer for industrien:
6. Nye teknologier og digitale investeringer:
7. EU's udvidelse med gradvis adgang for vejtransportoperatører:
Om det fælles vejtransportkontor i Bruxelles:
Erklæringen på originalsproget: EU policy priorities for 2024-2029 The Common Road Transport Office in Brussels BGL, FNTR and NLA Road transport companies play a key role in the EU freight transport network and logistics chain. We generate growth by ensuring that supply chains of freight are running smoothly and thereby our sector binds together the European economies. BGL, FNTR and NLA represent more than 25.000 road transport companies most of which are SME’s and together we employ more than 650.000 employees in Germany, France, Denmark, Norway, Sweden and Finland. As the demand for freight transport in Europe is expected to grow in the coming decades, it is essential to ensure:
With this paper we put forward our recommendations for the next European Parliament and European
Commission for the 2024 – 2029 mandate.
I. European challenges for the years to come Insufficient enforcement of the Mobility Package (MP) With the adoption of the Mobility Package, the EU has laid the groundwork for ensuring fair competition between road haulage operators and better working conditions for professional drivers in Europe. It is now important that cabotage, driving and rest time and posting rules are evenly and efficiently enforced across the EU. This is not least instrumental to attract new talents to the profession. Furthermore, ongoing EU enlargement negotiations should not undermine the integrity of the internal market and jeopardise the achievements of the MP. New EU Member States must fully accept the European acquis of the transport chapter including all social aspects and foresee transitional measures for cabotage operations. Pragmatic green transition of the road freight sector We fully support the green transition of the transport sector. In a competitive market with high consumer demand, EU-policies must incentivise all actors to play a role, as road transport companies cannot alone bear the costs of making a transition to greener technologies. Moreover, we need to remove regulatory, administrative and technical barriers and promote enabling conditions by reinvesting the CO2-revenues generated by the road freight sector for incentives and subsidies for companies who want to invest in green solutions. We also note that the strong focus on battery electric technologies for heavy-duty vehicles creates a heavy demand for adequate and stable power supply of green electricity. In the next five years the EU and EU Member States must focus on ensuing capacity of the energy grid and stable supply of electricity to the public charging stations, the charging facilities at the customers terminals and road transport companies home charging facilities. Moreover, it is important that technology neutrality remains a guiding principle in EU climate policy. We need to be open towards all types of renewable fuels that can contribute to lowering CO2 emissions. The sector needs support with the necessary information and knowledge to make investment decisions that are consistent with the “Fit for 55” and EU objectives of 90% of zero emission heavy-duty vehicles by 2040. Hauliers must cope with uncertainties related to availability of investments and the development of charging and refuelling infrastructure. The haulage industry needs a credible foundation and framework to be able to calculate business cases and finance a viable conversion from diesel to zero-emission vehicles. Therefore, it is time for a legislative break after the many initiatives that have followed the Green Deal and focus should now be on efficient implementation of the Fit for 55 Package. Tackle the shortage of drivers In 2023, 233,000 truck driver positions remained unfilled in Europe according to the latest IRU driver shortage study. This figure is expected to worsen until 2028 and reach 745,000 unfilled positions. Today, the average age of drivers in Europe is 47, and more than 1/3 are over 55. Therefore, the quality of jobs must increase to attract a more diverse workforce. To this end we need to ensure high quality of training giving drivers the competences they need for the future. Developing career prospects, supporting professional transitions and long careers and providing more safe and secure parking areas in Europe also needs to be promoted. As part of that we also need to ensure that third country professional drivers and others are fully compliant with the Mobility Package rules also in terms of pay. New technologies and digitalisation present challenges and opportunities Digitalisation can help our sector and authorities to better control and enforce EU legislation, remove paperwork obstacles to mobility and facilitate access to cities. However, ownership of data and cybersecurity in turn presents challenges for our member companies. We therefore call on the European Commission and European Parliament to strike the right balance, whereby hauliers are in control of the data they generate with their vehicles and whether such data is shared with third parties. II. Policy recommendations for 2024-2029 1. A competitive European road transport industry:
2. An attractive driverprofession:
3. A more realistic and pragmatic European energy transition:
4. Greening freight through increased weights and dimensions:
5. Urban access policies that work for industry:
6. New technologies and digital investments:
7. EU enlargement with gradual access for road transport operators:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |