FORSIKRINGSSELSKAB:
Over 4.000 gange skulle vejdirektoratet samle tabt gods op efter andreTirsdag 16. april 2024 kl: 09:41 Af: RedaktionenSidste år måtte Vejdirektoratet sende en afspærringsvogn ud og rydde op 4.183 gange, fordi bilister havde tabt gods på vejen, som skabte en trafikfarlig situation. Lene Rasmusssen, der er skadedirektør i forsikringsselskabet Gjensidige, peger på, at de mange sager om tabt gods har både en stor økonomisk omkostning og er til alvorlig fare for trafikken og medarbejdere En stor del af de mange sager kunne formentlig være undgået, hvis bilisterne i højere grad blev opmærksomme på deres gods, inden de kører ud på vejene, vurderer Lene Rasmussen. - Det kan skabe farlige situationer både for andre trafikanter, der kan blive ramt eller forsøger at undvige de tabte genstande, men også for de medarbejdere, der skal ud og fjerne dem fra vejen. Og derfor er det meget vigtigt, at man bruger den tid, det kræves for at sikre tingene på bilen eller traileren, inden man kører, siger Lene Rasmussen. De mange opkald til Vejdirektoratet dækker både over tabte genstande fra erhvervskøretøjer og private, og derfor omfatter de mange tabte ting alt lige fra større ting som byggematerialer og cykler til mindre ting som spande og værktøj. Det er ikke kun størrelsen på de tabte genstande, der er afgørende for, om de kan skabe farlige situationer i trafikken. Derfor opfordrer Lene Rasmussen til, at man sikrer sine ting ordentligt - uanset om de er store eller små. - Selv mindre ting på kørebanen kan få bilister til at undvige eller bremse så hårdt op, at der sker sammenstød, og derfor skal man også sikre sine ting, selvom der er tale om mindre ting som eksempelvis spande og værktøj, siger hun. Ifølge Rigspolitiet kan tabt gods føre til en bøde og i alvorlige tilfælde en betinget frakendelse af kørekortet. Motorveje med flest sager om tabt trafikfarligt gods i 2023:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |