ANALYSE OM NORDEN SOM VERDENS MEST BÆREDYGTIGE OG INTEGREREDE REGION:
Der er behov for styrket samarbejdeMandag 15. april 2024 kl: 16:03 Af: RedaktionenI en ny analyse, som Gunnar Lindberg fra Nordic Mobility R&I AB har været ankermand for at få udarbejdet på vegne af Nordisk ministerråd, fremhæves behovet for styrket samarbejde i Norden indenfor transport- og infrastruktursektoren. Analysen afdækker omfattende muligheder og udfordringer i at integrere og modernisere transportinfrastrukturen i regionen Analysen, som blev lagt frem under Nordisk Råds temasession i Torshavn, har haft Gunnar Lindberg fra Nordic Mobility R&I AB, som ankermand. Han er tydelig med hensyn til, at visionen om at gøre Norden til verdens mest bæredygtige og integrerede region inden 2030 er stærkt afhængig af radikale forbedringer i transportsektoren. Det omfatter satsning på grøn vekst og innovation gennem en række strategiske prioriteringer:
Gunnar Lindberg fremhæver, at mens der eksisterer et robust samarbejde mellem de nordiske lande på mange niveauer, er der en manglende central styringsmodel. For at opnå den nødvendige integrationen foreslås det blandt andet at styrke de årlige nordiske møder mellem vej- og banemyndigheder, etablere et årlig nordisk møde for reguleringsmyndigheder, og integrere en mere strategisk nordisk kompetance i EU-samarbejdet. Det var tydelig fra alle deltagerne i panelet på mødet - bortsett fra den svenske minister - at et formaliseret samarbejde er helt nødvendigt for at komme et skridt videre for at få et forenet og godt nordisk transportnet, som erhvervslivet er tjent med, sagde Liv Kari Eskeland, der er medlem af udvalget for vækst i udvikling i Norden. Nordisk Råds udvalg for vækst og udikling har i en årrække efterlyst et tættere og mere formaliseret nordisk samarbejde om transportinfrastruktur. Liv Kari Eskeland fra den konservative gruppen deltog i debatten efter lanceringer af analysen, som hun mener, peger på det, nordiske parlamentarikere har efterlyst i lang tid. Også erhvervslivets repræsentanter var klare i deres anbefalinger til de nordiske regeringer. - Transport er grænseoverskridende i sin natur. Hovedparten af lovgivningen og reguleringen på området kommer fra EU, og vi mener, det er vigtigt, at man får sammenført de nordiske standpunkter i stedet for, at landene hver for sig går til EU. Det er bedre, at man har en koordineret indsats, og det kan man opnå med et formaliseret samarbejde, lød det fra administrerende direktør i vognmandorganisationen DTL, Erik Østergaard, der er formand for Nordic Logistics Association - en interesseorganisation for vognmandsorganisationer i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Et hovedpunkt i rapporten er behovet for at samordne infrastrukturplanlægningen på tværs af landegrænserne, specielt i lyset af det nye geopolitiske landskab med flere nordiske lande som NATO-medlemmer. Rapporten foreslår en række af "Nordiske Strækninsanalyser" for at identificere og forbedre grænseoverskridende infrastrukturprojekter, som er afgørende for at styrke både økonomisk integration og national sikkerhed. Det blev også understreget viceadmiral Louise Dedichen, der er Norges repræsentant i NATO's militære råd. Hun understregede, at når Sverige og Finland nu er blevet medlemmer af NATO, ændrer det scenariet for forsvaret i Norden. Norge er ikke længer en grænse for NATO, men et transitland for styrker, som skal østover i tilfælde af en konflikt. Det kræver samordning af transportinfrastruktur. - Dette er vigtig, da vi ikke er så mange her i Norden, men hvis vi står sammen, så er vi stærke. Alle de diskussioner, vi har haft, viser, at sammenhold er vigtig, og det handler om at sy landene sammen på en god måde. Og her er infrastruktur helt afgørende, sagde Liv Kari Eskeland. Et nordisk transportministerium Innovation står centralt i rapportens forslag. Innovation fremmer øget nordisk samarbejde omkring forskning og teknologiske fremskridt, specielt inden for grøn mobilitet. Projekter, som inkluderer udvikling af elektriske fly og autonome transportsystemer, bliver trukket frem som nøglekomponenter til at reducere regionens CO2-aftryk. Rapporten foreslår også at udvikle en mere samlet nordisk transportpolitik, som kan styrke regionens stemme i større, internationale sammenhænge - specielt indenfor EU. Med Brexit som bagtæppe er behovet for en stærkere, samlet nordisk front blevet endnu mere presserende. - At ikke vi koordinerer, så tog og anden infrastruktur er koordineret på et overnationalt niveau er helt forkert. Jeg vil næsten gå så langt som at sige, at vi burde have ét transportministerium for alle de fem nordiske lande. En sådan instans burde stå for planlægningen af transportvejene. Det er det, der skal til, sagde Thomas Becker, der er administrerende direktør i String, der er en politisk organisation for lokale og regionale myndigheder med udgangspunkt i det sydlige Norge, vestlige Sverige, Danmark og Nordtyskland (Schleswig-Holstein) Rapporten giver ud over at pege på fremtidige transportinitiativer også et strategisk bud på nye geopolitiske realiteter og klimaudfordringer. Ved at foreslå tiltag, der strækker sig fra lokale infrastrukturforbedringer til international politik, skitseres en fremtid, hvor mobilitet i Norden ikke bare er bæredygtig, men også et fundament for regional stabilitet og vækst. Om String: String er en politisk organisation for lokale og regionale myndigheder med udgangspunkt i det sydlige Norge, vestlige Sverige, Danmark og Nordtyskland (Schleswig-Holstein). Byer og regioner, der samarbejder i String-organisationen, har som mål at samle og sammenføre politiske, industrimæssige geografiske interesser for at skubbe den grønne omstilling frem og udløse nye potentialer for bæredygtig vækst. Deltagerne i String-samarbejdet kommer fra fire lande, syv større byer, ni regioner, der samlet hart omkring 14 millioner indbygere. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |