Broarbejde blev beskyttet for vind og vejrOnsdag 10. april 2024 kl: 11:47 Af: Redaktionen![]() Som et led i etableringen af kørestrøm på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg, er en gammel bro ved Regstrup blevet revet ned og erstattet med en ny. Den nye bro indvies onsdag - og takket være en specialdesignet teltløsning har projektet kørt på skinner uden udfordringer med vejret Den gamle bro på Hovedgaden i Regstrup blev i slutningen af februar dækket af et 7,5 meter bredt og 51 meter langt arbejdstelt, så arbejdet med at rive broen ned, kunne ske i ly for vind og vejr. Samtidig var arbejdet med at bygge en ny og større bro i gang. Og da teltet ikke længere skulle beskytte arbejdet ved den gamle bro, blev det flyttet over på den nye for at danne læ for arbejdet der. Banedanmark indvier onsdag broen efter, at arbejdet med at etablere kørestrøm og elektrificere togdriften på strækningen er gennemført. Opgaven med at bygge den nye bro har ligget hos entreprenørvirksomheden Aarsleff. Her kan entrepriseleder Niki Byriel fortælle, at arbejdet har kørt på skinner - ikke mindst takket være en specialdesignet teltløsning fra Hallgruppen, som har sikret, at det vinterens omskiftelige vejr ikke fik lov til at udfordre arbejdet. - Vi har bygget i vinterhalvåret, så det har været afgørende for os at have udstyr, der kunne klare sig i alt slags vejr og sikre, at hverken storm eller nedbør blev en hæmsko for gennemførelsen af projektet, siger Niki Byriel og fortsætter: - Normalt laver vi ikke projekter som dette på den her tid af året, men det har vi haft mulighed for i dette tilfælde takket være teltløsningen fra Hallgruppen. Den gav os et optimalt arbejdsklima, hvor vi kunne fokusere 100 procent på opgaven. Sikkerhed har højeste prioritet I forbindelse med broprojektet, der startede 26. februar, skulle der blandt andet udføres et større membranarbejde på brodækket på den nye bro. Med udgangspunkt i deres standard-arbejdstelte leverede Hallgruppen en skræddersyet teltløsning, der imødekom Aarsleffs krav og ønsker. Blandt andet havde teltet ekstra styrke - en nødvendig sikkerhedsforanstaltning i forbindelse med togdriften, hvor hastighederne kan nå op på 120 kilometer i timen. - Vi ved, hvor vigtigt det er med holdbare løsninger, som giver den nødvendige sikkerhed, så vind og vejr ikke sætter en stopper for projekter. Overdækningen stod opført under vindstød med op til 34 m/s, tæt på orkanstyrke. Det modstod teltet uden problemer, siger KimJansdorf, der er direktør for Hallgruppen i Danmark, og uddyber: - Vi er stolte over at kunne levere en sikker, stabil og tæt løsning til broprojektet, som får stor betydning for den lokale og regionale infrastruktur. Projektet er nu nået til vejs ende, og der vil på strækningen mellem Holbæk og Kalundborg kunne køre eltog fra december 2027, som støjer og belaster miljøet mindre. Om Hallgruppen:
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |