VOGNMANDSORGANISATION TIL NY MINISTER FOR NORDISK SAMARBEJDE:
- Prioritér det nordiske transportministersamarbejdeTorsdag 23. november 2023 kl: 13:44 Af: RedaktionenFolketingsmedlem for Venstre, Morten Dahlin, der siden valget sidste år har været partiets politiske ordfører, blev torsdag udnævnt til ny minister for nordisk samarbejde, minister for byer og landdistrikter og kirkeminister I forbindelse med ministerrokaderne torsdag - og udnævnelsen af Morten Dahlin som minister for nordisk samarbejde - opfordrer vognmandsorganisationen DTL den nye minister og SVM-Regerigen til, at man på transportområdet får sat skub i at gøre det lettere for vognmændene at foretage grænseoverskridende transport i Norden. - Det er ingen tilfældighed, at regeringspartiet Venstre nu sætter deres dygtige politiske ordfører op på posten som blandt andet minister for nordisk samarbejde. Det er for mig et tegn på, at der skal ske noget inden for dette ressort, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard i en kommentar tio ministerudnævnelsen. Og det er der behov for, lyder det fra DTL og vognmændenes tilhørende nordiske sammenslutning Nordic Logistics Association (NLA). - Der er mange ting, man kan tage fat på inden for transport- og infrastrukturområdet. En helt praktisk ting er især på områder som køretøjsdimensioner og kombinationer af køretøjer - blandt andet for modulvogntog. Og langt hen ad vejen er der en vis lighed mellem landene på dette område og på området for særtransporter, siger Erik Østergaard og fortsætter: - Men der er ikke fælles fodslag, og det er stadig sådan, at forvaltningen af transporttilladelser og administration af kontrol og håndhævelse lader meget tilbage at ønske. Det betyder, at vognmændene ikke kan fungere optimalt, når de samarbejder på tværs af grænserne. Erik Østergaard, der også er bestyrelsesformand for NLA, peger samtidig på, at Nordisk Ministerråds sekretariat har sendt en analyse af forudsætninger for et eventuelt nordisk samarbejde på transport- og infrastrukturområdet i udbud. Analysen skal danne grundlag for fortsatte drøftelser på politisk niveau om et eventuelt udvidet nordisk transportsamarbejde, som på sigt vil kunne bidrage til en øget integration af de nordiske lande. - Allerede på NLA’s årsmøde i 2020 i København, så bestyrelsen på mulighederne for et tættere samarbejde med de nordiske regeringer i fremtiden og vurderede, hvordan digitaliseringen kan medvirke til at drive håndhævelsen af de nye EU-regler for vejtransport. Et møde, hvor såvel Danmarks daværende transportminister og ambassadørerne fra Norge, Sverige og Finland deltog, fremgæver Erik Østergaard og tilføjer: - Vejtransporten er i sagens natur et hyper-mobilt erhverv med mange grænsekrydsninger. Et regeringssamarbejde for transport og infrastruktur kan også bidrage til at skabe en mere integreret nordisk region, hvor vejtransporten fungerer mere gnidningsløst på tværs af grænserne. Unødvendige udfordringer Finn Bjerremand, der er testkører og sekretariatsleder for Kran-Blok Erfa - DTL’s netværk for kraner og særtransporter - stemmer i på vegne af vognmændene, der oplever mange hindringer på dette område. - Jeg tænker jo somme tider, når jeg læser nyheder fra for eksempel Nordisk Råd, at de overhovedet ikke aner, hvilke vanvittige og unødvendige udfordringer transportbranchen lever med i Norden, når det gælder transport over grænserne, siger Finn Bjerremand og fortsætter: - Vi er alle enige om at trykke fælles på i EU-regi med vores gode nordiske løsninger. Når vi så kommer hjem til vores respektive nordiske lande, så har hvert land sine små regler, som i høj grad hindrer fleksibiliteten i den nordiske transportbranche. Erik Østergaard oplyser, at DTL i et velkomstbrev til Morten Dahlin vil udtrykke ønske om en høj prioritet af det nordiske samarbejde på transportområdet. Om Morten Dahlin:
Parlamentarisk karriere:
Uddannelse:
Beskæftigelse:
Tillidshverv:
Publikationer:
(Kilde: Folketinget's web-side) ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |