Transportorganisationer opfordrer til fælles EU-guideline for forsinkede nye smarte takografer

Onsdag 27. september 2023 kl: 11:29
Af: Redaktionen

Transportminister Thomas Danielsen (V) har, som vi fortæller andet sted her på transportnyhederne.dk, givet dispensation til at ældre takografer frem til nytår kan bruges i nye lastbiler og busser, selvom takograferne egentlig skulle være fra anden generation af smarte takografer. ATL og DI Transport har i den anledning anmodet EU-Kommissionen om at skabe overblik over reglerne i de enkelte lande samt udvikle en fælles europæisk guideline

Ifølge EU-reglerne har nye lastbiler og busser indregistreret 21. august i år og derefter skullet være forsynet med en smart takograf fra anden generation af de smarte takografer. Men leveringen af takograferne har været ramt af store forsyningsproblemer, hvilket har gjort det stort set umuligt for leverandører og vognmænd at leve op til lovgivningen. Det fik så transportminister Thomas Danielsen til at indføre en sanktionsfri periode, hvilket også er sket i andre EU-lande.


I et svar til De Danske Bilimportører, der sammen med Bilbranchen i DI er gået forrest i arbejdet med  at få dispensationen i gennem, skriver Thomas Danielsen blandt andet:


"Jeg er enig i, at det ikke er en holdbar situation, hvis transportbranchen ikke kan få leveret deres køretøjer i tide. Jeg vil derfor bede politiet om, at vi midlertidigt i Danmark ikke sanktionerer for manglende overholdelse af kravet om at installere den nye smart tachograf i nyregistrerede køretøjer, som en række andre lande allerede har gjort. Denne periode vil ligeledes omfatte de køretøjer, der skal have udskiftet en tachograf, som følge af en defekt".


Hos ATL peger man på, at sagen om de forsinkede takografer og mulige sanktioner ikke er endelig løst med transportministerens dispensation.


Chefkonsulent i ATL, Morten Arnskov Bøjesen, fremhæver, at et enkelte EU-lande selv vælger, om de ønsker at dispensere fra lovkravet og i givet fald hvor længe. 


- Det efterlader vognmænd og chauffører i en ugunstig position, hvor de selv må sikre sig, hvilke regler der gælder i det land de kører til uden for Danmark, siger Morten Arnskov Bøjesen og fortsætter:


- Derfor har ATL og DI Transport anmodet EU-Kommissionen om at tilvejebringe et samlet overblik over, hvilke regler der gælder i hvilke lande, ligesom vi har opfordret til, at der udarbejdes en fælles europæisk guideline, så vi kan afbøde de gener, der følger i kølvandet af det her i form af ekstra værkstedsbesøg og unødig nedetid for vognmændene, når de gamle takografer igen skal udskiftes med den nye model.


Dispensationen til at installere en ældre smart takograf i nye lastbiler gælder frem til 31. december 2023, hvorefter nye lastbiler skal have monteret den nye model. Lastbiler, der har benyttet sig af ministerens dispensation, skal udskifte den ældre takograf til en andengenerations-model senest 31. januar 2024, hvilket i er på linje med, hvad Sverige og Norge har besluttet. 


Kravet om den nye smart takograf stammer fra EU's vejpakke. De nye smarte takografer skal gøre det lettere for myndighederne at kontrollere og dæmme op for brud på køre-/hviletidsreglerne samt reglerne for cabotage og udstationering.




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.