Transportkøber og transportleverandør samarbejder om elektrisk transportløsning mellem Sverige og DanmarkMandag 11. september 2023 kl: 11:35 Af: Redaktionen![]() Logistik-koncernen Scan Global Logistics (SGL), der har hovedsæde i Hvidovre, indsætter i samarbejde med produktionsvirksomheden Alfa Laval en ny batteri-elektrisk lastbil på en udvalgt rute mellem Alfa Laval's produktionsanlæg i Sverige og SGL i Danmark. Det sker som en del af de to koncernens nul-emissionspartnerskab Indsættelsen af den nye lastbil udspringer af en fælles vision og forpligtelse til at skabe en mere bæredygtig logistikindustri og skal vise en vej frem indenfor CO2-reduktion i vejtransportsektoren. Alfa Laval og SGL er sammen med leverandøren af den nye batteri-elektriske lastbil, Scania, medlem af Exponential Roadmap Initiative. Lastbilen vil kunne skabe en årlig CO2-besparelser på 5,3 ton, hvilket vil bidrage til, at Alfa Laval kan nå sit mål om CO2-neutralitet i 2030. - Alfa Laval har ambitiøse bæredygtighedsmål. For at lykkes, er vi nødt til at samarbejde med de rigtige partnere på tværs af branchediscipliner, og dette er et glimrende eksempel, hvor vi med fælles indsats vil reducere CO2-udledningen fra transport, som er en vigtig del af vores CO2-neutrale omstilling, siger Per Sandberg, der er Vice President Operations, Head of Parts Distribution and Logistics hos Alfa Laval. Scan Global Logistics siger Steen Søgaard, der er administrerende direktør (CEO) Regional Nordics hos SGL, fremhæver, at den elektriske lastbil er et naturligt næste skridt i udviklingen, som en del af de to koncerners fælles mål om CO2-emissionsreduktioner. - Vi er glade for at påbegynde rejsen mod klimaneutralitet i tæt samarbejde med en af vores nøglekunder, Alfa Laval. Med vores stærke partnerskab var den elektriske lastbil et naturligt næste skridt i udviklingen af vores forretning, som en del af vores fælles mål om CO2-emissionsreduktioner, siger han. Partnerskab indenfor bæredygtige transporter Hos SGL peger man på, at et tæt samarbejde på tværs af brancher og forsyningskæder er afgørende for at reducere CO2-udledningen og centralt for SGL's bæredygtighedsstrategi. SGL og Alfa Laval deler videnskabeligt baserede klimamål om at begrænse den globale opvarmning til 1,5 grader. Alfa Laval har forpligtet sig til at blive emissionsfri for scope 1 og 2, reducere scope 3-emissioner med 50 procent inden 2030 og nå en netto-udledning på nul i 2030 på tværs af alle scope inden 2050. SGL har forpligtet sig til at halvere alle emissioner inden 2030 og blive emissionsfri inden 2050 på tværs af scope 1, 2 og 3. Initiativet understøtter også FN verdensmålene 13 'Climate Action' og 17 'Partnerships for the goals', som indgår i begge virksomheders bæredygtighedsstrategier. Regnskabet viser en CO2-reduktion på 5,3 ton årligt I første halvår af 2023 var Alfa Lavals forsendelser på den udvalgte rute fra Sverige til Danmark, hvor den nye batterielektriske lastbil skal køre, på godt 100 ton gods, hvilket svarer til omkring 5,3 ton årlig CO2-udledning. Til sammenligning er det globale gennemsnitlige energirelaterede klimaaftryk pr. person ifølge Det Internationale Energiagentur (IEA) ca. 4,7 ton CO2. Afhængigt af vejrforholdene kan den elektriske lastbil fuldt lastet køre godt 150 kilometer pr. opladning, hvilket er tilstrækkeligt til at køre frem og tilbage mellem destinationerne i Sverige og Danmark. Den elektriske lastbil vil blive opladet med certificeret vedvarende energi. Om Alfa Laval:
Om Scan Global Logistics
![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |