Folketinget har vedtaget lov om kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgifter for lastbilerTorsdag 1. juni 2023 kl: 12:57 Af: RedaktionenInteresseorganisationen Dansk Erhverv, som blandt andet tæller speditørernes organisation, Danske Speditører, og vognmandsorganisationen DTL, ønsker sig en samlet plan for grøn omstilling af transportbranchen Torsdag vedtog Folketinget SVM-Regeringens forslag om en kilometerbaseret og CO2-afhængig vejafgift for lastbiler, der skal træde i kraft fra årsskiftet 2024/2025. Et af målene med lover er ifølge Folketingsflertallet, at skubbe på udviklingen mod mindre CO2-belastende lastbiler ved at pålægge de mest CO2-belastende køretøjer den højeste afgift og de mindst CO2-belastende den mindste afgift. Dansk Erhverv mener, at den kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift vil gøre transporter med lastbiler dyre, men "ikke meget grønnere". Derfor ønsker Dansk Erhverv en samlet plan for grøn omstilling af transportbranchen. Desuden ønsker organisationen, at vejafgiften skrues sammen, så den er let at håndtere i praksis for både myndighederne og virksomhederne. - Vejafgiften er blot en ny måde at opkræve mere i skat på, der gør transport dyrere. Vejafgiften gør ikke lastbiltransporten væsentligt grønnere eller hjælper virksomhederne med den grønne omstilling. Derfor opfordrer vi nu regeringen til at handle på klimaambitionerne og komme med en samlet plan af rammevilkår og initiativer, der sætter retningen for sektorens omstilling, siger Jesper Kronborg, der er branchedirektør i Dansk Erhverv Transport. Dansk Erhverv har blandt andet foreslået, at der bliver oprettet en midlertidig støtteordning til mindre CO2-belastende lastbiler, der uanset farven kan betegnes som grønne, og at afgifterne på alternative og mindre CO2-belastende drivmidler bliver skruet ned. Dansk Erhverv peger også på, at den offentlige ladeinfrastruktur til den tunge transport skal udrulles i en fart, og virksomhederne skal have en adgang til en fast track-ordning for at blive koblet på et moderne el-net, der har tilstrækkelig kapacitet og grøn strøm til elektrificeringen. CO2-reduktionerne kan ifølge Dansk Erhverv også komme ved at effektivisere lastbiltransporterne. Det kan gøres ved at tillade tungere og længere lastbiler, som eksempelvis syv akslede lastbiler på 60 tons, samt at udvide forsøgsvejnettet for modulvogntog. Dansk Erhverv fremhæver, at det nye vejafgiftssystem bliver en del af dagligdagen om halvandet år, og at der stadig er mange ubekendte og ubesvarede spørgsmål. - Vi har en bekymring for, om vejafgiften kommer til at blive kontrolleret effektivt af myndighederne, så vi sikrer lige konkurrencevilkår. Det har vi stort fokus på i næste fase. Det er samtidig vigtigt, at vejafgiften bliver så transparent som muligt for vognmænd og transportkøbere, at den er til at administrere i dagligdagen, siger Jesper Kronborg, som understreger, at Dansk Erhverv indgår i dialog og følger implementeringen af systemet tæt. Interesserede kan se Dansk Erhverv's analyse af konsekvenserne ved den nye kilometerbaserede og CO2-afhængige vejafgift for lastbiler over 12 ton her: © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |