Restriktioner udløser køer på motorveje gennem Østrig - og brev til minister

Torsdag 1. juni 2023 kl: 11:41
Af: Redaktionen

En række restriktioner, som myndighederne i den østrigske Tyrol-region har indført for at begrænse lastbiltrafikken på motorvejen over Brenner-passet, udløser lange kører, hvor lastbilchauffører må holde i vejsiden uden adgang til adgang til sanitære. Motorvejen via Brenner-passet forbinder Tyskland og Italien og er dermed er en vigtig forbindelsesvej mellem Sydeuropa på den ene side af Alperne og Nordeuropa på den anden

Problemerne for lastbiltrafikken gennem Tyrol har fået transportorganisationen, ITD, til at skrive til den danske transportminister, Thomas Danielsen (V), som torsdag deltager i et møde i EU's transportministerråd.


ITD mener, der er tale om chikane mod gennemkørende lastbiler og opfordrer transportministeren til at gå ind i sagen og støtte Italien og Tyskland i ønsket om, at få EU-Kommissionen til formelt at starte en sag mod Østrig om forholdene.


De mange regler, kørselsforbud og lange køer besværliggør transporten for chauffører og vognmænd, der har mange ture til Italien.
 

- Vi hører om chauffører, der afholder sig fra at spise og drikke i flere timer, fordi der ikke er adgang til sanitære forhold i de mange timer de holder i kø på motorvejen. Det er jo helt uholdbart, siger Stefan K. Schou, der er administrerende direktør i ITD.


Han fremhæver i den forbindelse, at kilometerlange køer af lastbiler ikke er gavnligt for hverken klima eller miljø.


ITD peger på, at et af de væsentlige problemer med kørslen på Brenner-motorvejen er de mange restriktioner, som Østrig har indført i forsøg på at mindske trafikken på motorvejen.
 
Restriktionerne indebærer blandt andet:
  • Kørselsforbud for tunge køretøjer i Euro-klasser under Euro 6
  • Natkørselsforbud for tunge køretøjer i alle Euro-klasser.
  • Sektorale kørselsforbud, hvor flere varegrupper ikke må transporteres ad vej
  • Blokafvikling. Her doserer man fra klokken 05.00 (når natkørselsforbuddet slutter) hvor mange lastbiler, der i timen kan køre ind i Østrig på A12 via grænseovergangen ved Kiefersfelden (D)/Kufstein (A). I 2023 er der planlagt blokafvikling på 43 dage
 
Restriktionerne kommer oveni de mere generelle kørselsforbud i weekender og på helligdage samt i forbindelse med kørselsforbud i Tyskland og Italien.
 

- Det er ren chikane. Restriktionerne er eskaleret gennem de seneste år, og det er på høje tid, at der bliver grebet ind over Østrigs mange kørselsforbud i Tyrol. Som vi ser det, er det i strid med europæisk lovgivning, og vi forventer, at Europa-Kommissionen formelt starter en sag mod Østrig for krænkelse af traktaten, siger Stefan K. Schou.
 

Østrig har senest bekendtgjort, at de påtænker at indføre et nyt slot-system, hvor man skal booke tid til at køre på motorvejen i forvejen.
 

Hos ITD tvivler man på, at det vil være en reel løsning på problemerne for transporterne over Alperne via Brenner-passet.


- Der er helt klart nogle praktiske udfordringer ved sådant et forslag, blandt andet, at vores medlemsvirksomheder ofte sent får transportopgaverne ind og derfor ikke ville kunne nå at bestille et slot. Og så kan der opstå udfordringer undervejs som for eksempel kø, som gør, at chaufføren ikke når det bestilte slot. Så igen må vi sige, at dette er endnu en sten på vejen, der besværliggør transporter gennem Østrig, siger Stefan K. Schou og slår fast, at situationen er uacceptabel.

 
- Jeg håber, at transportministeren kan se det absurde i Østrigs ageren i sagen om alpetransporterne. Der er brug for handling i form af en advarsel til Østrig, om at få stoppet deres chikane af udenlandske transporter omgående. Man kan passende påbyde dem, at tillade natkørsel samt ophæve deres sektorale kørselsforbud med et samme.






Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.