Schweizisk producent af byggematerialer agter at købe 1.000 elektriske lastbiler i Sverige

Mandag 22. maj 2023 kl: 10:37
Af: Redaktionen

Volvo Trucks, der har hovedsæde i Göteborg, har underskrevet en hensigtserklæring om at levere 1.000 elektriske lastbiler fra nu og frem til 2030 til den schweiziske Holcim-koncern, der producerer byggematerialer som eksempelvis cement og mørtel, men også er aktiv inden for genbrug og infrastruktur. Aftalen er den hidtil største kommercielle ordre, som Volvo Trucks har fået på elektriske lastbiler

Holcim er blevet enig med Volvo Trucks om planlægning af udbredelsen af 1.000 elektriske Volvo-lastbiler på tværs af Holcim's aktiviteter i Europa fra nu og frem til 2030. 


Aftalens første 130 elektriske Volvo FH- og Volvo FM-lastbiler vil blive leveret i blandt andet Frankrig, Tyskland, Schweiz og Storbritannien i løbet af fjerde kvartal i år og i 2024.


Aftalen er et resultat af et bredt partnerskab mellem Holcim og Volvo Group.


- Langsigtet samarbejde og en stærk forpligtelse til virkelig at gøre en forskel er afgørende for at gøre store CO2-reduktioner til virkelighed. Jeg er meget stolt af det partnerskab, vi har udviklet med Holcim, og de resultater, vi opnår sammen, siger Martin Lundstedt, President & CEO for Volvo Group.


Hos Holcim peger bestyrelsesformand og administrerende direktør, Jan Jenisch, på, at omstillingen mod nul-udledning af CO2 kræver dybt samarbejde på tværs af værdikæderne. 


- Vi er glade for at samarbejde med Volvo om at opnå vores mål om inden 2030 at have 30 % elektrificerede lastbiler i vores flåde i vores europæiske logistikoperationer, siger Jan Jenisch.


50.000 ton CO2 mindre
Volvo Trucks oplyser, at Holcim kan reducere CO2-udledningen med op til 50.000 ton årligt ved at udskifte 1.000 eksisterende Volvo FH-diesellastbiler med Volvo FH Electric-lastbiler, der oplades med grøn elektricitet. CO2-reduktionen på op til 50.000 tons årligt er baseret på beregninger ved hjælp af Volvo Trucks Environmental Footprint Calculator, der sammenligner CO2-udledningen ved en årlig kørestrækning på 80.000 kilometer for en lastbil med en vogntogsvægt på 44 tons og forudsætter, at dieselbrændstoffet er iblandet 7 procent biodiesel, og at lastbilen opnår et gennemsnitligt brændstofforbrug på 23 liter/100 km (4,35 km/liter).


Både Volvo trucks og Holcim har forpligtet sig i henhold til initiativet for videnskabeligt baserede målsætninger (Science-based Targets-initiativet - SBTi), der driver en målrettet klimaindsats i den private sektor. 
Begge virksomheder er også stiftende medlemmer af First Movers Coalition, FMC, der er en koalition af virksomheder, der bruger deres købekraft til at skabe tidlige markeder for innovative, rene teknologier på tværs af otte forskellige sektorer, hvorfra det er svært at reducere CO2-udledningen.


Om SBTi - Initiativet for Videnskabeligt baserede målsætninger:
Science-based Targets-initiativet (SBTi) driver sin målrettede klimaindsats i den private sektor ved at sætte organisationer i stand til at opstille videnskabeligt baserede mål for klimareduktioner. Målene betragtes som “videnskabeligt baserede”, hvis de er i overensstemmelse med, hvad den seneste klimavidenskab siger, der er nødvendig for at opfylde Paris-aftalens mål om begrænsning af den globale opvarmning til 1,5 grader over niveauet fra før industrialiseringen





Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.