Krydstogtskibe skal lægge til ved bæredygtigt kajanlægTirsdag 21. marts 2023 kl: 10:49 Af: RedaktionenKrydstogtkajen i Aarhus bliver forlænget og forstærket, så flere af de store krydstogtskibe kan anløbe den østjyske by. Til det forlængede og forstærkede kajanlæg indgår bæredygtigt producerede materialer - eksempelvis spunsjern produceret af 100 procent genbrugsjern ved hjælp af vedvarende energi Når anlægsarbejdet er færdigt, vil krydstogtskibene også kunne få strøm fra landstrømsanlæg. Med landstrøm kan skibenes elektriske systemer fungere uden, at skibenes generatorer behøver at køre. Aarhus Havn har en ambition om at blive Østersøområdets mest bæredygtige havn. I anlægsprojektet med krydstogtkajen arbejder havnens folk tæt sammen med de tilknyttede rådgivere for at sikre, at projektet udføres bæredygtigt. Det sker blandt andet ved at designe konstruktionerne, så de får et så minimalt ressourceforbrug og klimaaftryk som muligt. - Vi arbejder løbende på at reducere klimaaftrykket. Derfor samarbejder vi med entreprenørerne om at opgøre klimaaftrykket fra materialeproduktion, transport af materialerne og indbygning af materialer. På den måde får vi vigtige data, der gør os i stand til at blive bedre og bedre til at reducere klimaaftrykket. Samtidig skaber vi en øget bevidsthed hos entreprenørerne, så vi sammen kan reducere klimaaftrykket endnu mere, siger Anne Zachariassen, der er driftsdirektør - COO - i Aarhus Havn I forbindelse med forlængelsen og forstærkningen af krydstogtkajen har Aarhus Havn valgt at bruge bæredygtige materialer. Der bliver brugt beton, som er produceret med genbrugsmaterialer alle de steder i konstruktionen, hvor der er mulighed for det. Derudover er der udelukkende valgt spunsjern, som er produceret af 100 procent genbrugsjern (jernskrot) og med vedvarende energi. Valget af disse materialer er med til at sikre et mere bæredygtigt anlægsprojekt. Ifølge Aarhus Havn giver det en samlet CO2-reduktion på 121 ton sammenlignet med almindelige byggematerialer. Aarhus Havn arbejder tæt sammen med entreprenørerne på projektet, når de skal opgøre klimaaftrykket på materialeproduktion, materialetransport samt indbygning af materialerne. Det er med til at give et endnu bedre datagrundlag til fremtidige anlægsprojekter, så klimaaftrykket kan reduceres yderligere. Det reducerede klimaaftryk ved forlængelsen og forstærkningen af krydstogtkajen beregnes ved hjælp af godkendte og gældende EPD'er fra leverandørerne, der i dette tilfælde er leverandørerne, ArcelorMittal og DK Beton. EPD´erne er udarbejdet og beregnet efter den internationale EPD-standard, EN15804, og er verificeret efter ISO 14025. EDP står for Environmental Product Declaration og er en miljøvaredeklaration, som dokumenterer en byggevares miljømæssige egenskaber og udvikles i henhold til anerkendte europæiske og internationale standarder. © Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |