Nyt gas-batteri-hybridskib sejler til og fra GöteborgFredag 18. november 2022 kl: 12:45 Af: Redaktionen![]() Et nybygget og i øjeblikket lidt usædvanligt skib med særlige miljø- og klimaegenskaber blev onsdag døbt i havnen i Göteborg. Skibet er et LNG/batterihybridskib, der opfylder IMO’s 2030-mål for skibsfartens CO2-udslip. Fremover vil skibet anløbe Göteborgs Hamn en gang ugentlig Det er ro/ro- og shortsea-rederiet UECC, der begyndte at operere i Göteborg Havn i april i år på baggrund af nye aftaler med nogle af Europas større bilproducenter, der har indsat det nye LNG/batterihybridskib på sin trafik ind og ud af Sverige via Göteborg. Rederiet fragter biler og andet rullende gods til og fra det centraleuropæiske fragtknudepunkt Zeebrugge via havnene i Esbjerg og Drammen. Gennem omladning i Zeebrugge kan transporterne kobles til andre havne i Europa og verden. Göteborgs Hamn har anløb en gang ugentligt. Det nye skib på rundturen, der fik navnet »Auto Achieve«, er et cirka 170 meter langt skib med kapacitet til at transportere 3.600 biler samt andre typer tungere køretøjer og projektlast. Skibet bliver drevet frem af motorer, der bruger flydende naturgas som brændstof, suppleret med batterihybridteknologi. I kombination med en moderne, optimeret skrogform giver det skibet en brændstofeffektivitet, der i dag opfylder IMO's 2030-mål om en 40 procents reduktion af skibsfartens kuldioxidintensitet. Ifølge UECC betyder LNG-driften i kombination med batterihybridteknologien og den optimerede skrogform også reducerede emissioner af svovlforbindelser, SOX’er og partikler med 90 procent og NOX’er med 85 procent. Skibet kan også sejle på flydende biogas (LBG) og syntetiske brændstoffer, når de er tilgængelige. »Auto Achieve« anløber Göteborg Hamn’s jernbaneforbundne bil- og ro/ro-terminal, og det er terminaloperatøren Logent Ports and terminals, der skal håndtere lastning og losning på terminalen. Det svenske marked kan via Göteborgs Hamn nås gennem jernbanesystemet Railport Scandinavia. Fakta om »Auto Achieve«:
Om UECC:
![]() © Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |