Brint-elektrisk tog kørte 1.175 kilometer på en tankfuldTirsdag 4. oktober 2022 kl: 09:50 Af: Redaktionen![]() Den fransk-baserede Alstom-koncern, som blandt andet skal leveret DSB's nye elektriske tog, viste fornyligt, hvad koncernens brint-elektriske løsninger formår, når det gælder passagertransport over lange afstande Et af de brint-elektriske tog, som Alstom har leveret til LNVG (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen), og som har kørt i regelmæssig passagerdrift siden midten af august, blev op til InnoTrans-messen i Berlin 20.-23. september, sendt ud på langtur med tanken fyldt med brint. Med afgang i Bremervörde i det nordvestlige Tyskland kørte Coradia iLint-toget tværs gennem Tyskland via Hessen ti Bayern, hvor toget standsede ved Burghausen nær den tysk-østrigske grænse - en tur på 1.175 kilometer. Herefter stod der Berlin på køreplanen, da toget skulle udstilles på InnoTrans 2022. - Vi er glade for at være førende inden for innovation på dette område. Vi er den første togproducent i verden, der tilbyder et passagertog baseret på brintteknologi. Med denne rekordlange rejse har vi leveret endnu et bevis på, at vores brinttog har alle forudsætninger for at erstatte dieseltog, siger Henri Poupart-Lafarge, der er administrerende direktør og bestyrelsesformand i Alstom. Alstom melder om stor international interesse for bæredygtig mobilitet. Ud over kontrakten med LNVG om 14 Coradia iLint-tog til drift i Niedersachsen har Alstom fået til opgave at levere 27 Coradia iLint-tog til brug i Frankfurt-område. Uden for Tyskland bygger Alstom seks Coradia Stream brint-elektriske tog til den italienske region Lombardiet med en mulighed for yderligere otte tog. Om Coradia iLint:
![]() © Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |