Indsatsen mod corona-virus udløste offentlige udgifter på 119,8 milliarder kroner

Mandag 3. oktober 2022 kl: 11:42
Share  


Af: Redaktionen

Danmarks Statistiks har opdateret og revideret tidligere analyser over de offentlige udgifter i forbindelse med indsatsen mod corona-virus og afbødning af følgevirkningerne. Den nye analysen udvider perioden fra pandemiens begyndelse i første kvartal 2020 til og med første kvartal i år

Analysens hovedkonklusionerer:
  • De direkte identificerbare COVID-19-relaterede udgifter udgør 119,8 milliarder kroner i perioden første kvartal 2020 til og med første kvartal 2022. Udgifter til sundhed udgør 28 procent af udgifterne, mens økonomisk kompensation udgør 68 procent, og målrettede initiativer udgør de resterende 4 procent
  • 33,7 milliarder kroner af de direkte udgifter relaterer sig til sundhedsområdet. Sundhedsudgifterne afspejler brug af værnemidler, test- og vaccinationsindsatsen samt behandling. Testindsatsen har medført udgifter på 17,8 milliarder kroner. Udgifter til behandling af COVID-19-patienter udgør 1,7 milliarder kroner. De resterende udgifter dækker over indkøb af værnemidler (5,5 milliarder kroner) og vaccinationsindsatsen (6,4 milliarder kroner)
  • 81,5 milliarder kroner er brugt på økonomisk kompensation, som er bevilget gennem generelle eller branchespecifikke kompensationsordninger
  • Udover økonomisk kompensation er der brugt 4,6 milliarder kroner på en række målrettede initiativer til både specifikke brancher og på socialområdet

I forhold til den tidligere opgørelse, der dækkede perioden til og med 2. kvt. 2021, fordeler udgifterne på tværs af sundhed, økonomisk kompensation og målrettede initiativer sig i denne opgørelse med en større andel på sundhed (28 procent mod 23 procent).


Interesserede kan hente analysen "COVID-19 Direkte offentlige udgifter til og med 1. kvt. 2022" her:








Klik venligst

© Copyright 2023 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.