Særskat på rederier med overnormale profitter skal afhjælpe inflationens konsekvenserTirsdag 6. september 2022 kl: 13:29 Af: RedaktionenMens mange har svært ved at få pengene til at slå til, er der nogen, der tjener kassen. Det gælder eksempelvis store olie- og gasselskaber, hvilket har fået FN og EU til at foreslå, at der skal lægges en særskat på disse virksomheders overskud. S-Regeringens støtteparti, SF, peger i den forbindelse på, at det i Danmark især er rederi-koncernen Mærsk, der har fået overnormale profitter på konjunkturer og kriser. Derfor foreslår SF en særskat på Mærsk og andre rederier med overnormale profitter - Vi synes, at det er rimeligt, at det er de bredeste skuldre, der bærer det tungeste læs. Mærsk forventer et overskud på et trecifret milliardbeløb, og derfor kan de også sagtens aflevere en brøkdel af det til fællesskabet, hvor mange i øjeblikket er presset på pengepungen, siger SF's formans Pia Olsen Dyhr. Mærsk vurderer, at koncernens forventede overskud i 2022 bliver på mindst 200 milliarder kroner, hvilket svarer til godt 8 procent af Danmarks samlede BNP. Overskuddet i 2022 kan ende på det dobbelte af overskuddet i 2021, som i forvejen var rekordhøjt. SF peger på, at Mærsk ligesom andre rederier er favoriseret af favorable skatteregler, da rederivirksomheden betaler en tonnageskat (i 2021 ca. 4 procent), der er langt lavere end den normale selskabsskat (22 procent). I første halvår havde Mærsk en fortjeneste på 15,76 milliarder dollar (ca. 115 milliarder kroner), hvoraf de forventede at betale 0,335 millioner dollar (knap 2,5 milliarder kroner) i skat. Hvis Mærsk-koncernen betalte selskabsskat, ville den ifølge SF udgøre ca. 25 milliarder kroner med den normale sats. SF er åben overfor udformningen af skatten, men mener, at 12 milliarder kroner vil være et absolut rimeligt sigtepunkt. Det vil eksempelvis svare til ca. 6 procent af Mærsk forventede overskud i 2022, hvor selskabsskatten ellers ligger på 22 procent. SF ønsker at anvende provenuet fra særskatten som følger:
SF ønsker samtidig, at der følges op på kritikken af tonnageskatteordningen fra de økonomiske vismænd ved at nedsættes en ekspertgruppe, der skal se på, hvordan man kan øge den løbende beskatning af rederivirksomhed ved at erstatte tonnageskatten med en mere retfærdig skat. ![]() © Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale. |