BRANCHEORGANISATION PÅ TRANSPORTOMRÅDET:

Flere cykelture kan spare 12 millioner liter benzin og diesel

Onsdag 6. juli 2022 kl: 10:46
Share  


Af: Redaktionen

Hvis vi her i Danmark kører 10 procent mere på cykel i stedet for at køre bil, vil der bliver sparet 7,7 millioner liter benzin og 4,8 millioner liter diesel årligt. Det viser nye beregninger fra Brancheorganisationen DI Transport

Branchedirektør i DI Transport, Karsten Lauritzen, betegner det som en ganske pæn besparelse i en tid med voldsomt stigende brændselsudgifter.


- Hvis du erstatter bilen med cyklen, er det bare win-win på alle fronter. Du sparer benzinudgifter og får mere motion, og samtidig er du med til at gøre en indsats for klimaet og mindske trængslen på vejene, siger Karsten Lauritzen og tilføjer:


- Mit håb er, at flere vil bruge sommeren til at overveje, hvornår de kan cykle frem for at tage bilen. Det vil komme os alle til gavn. Får vi endnu flere op på cyklen, mens vejret er godt, er der håb om, at det også vil smitte af, når solen står knap så højt på himlen.


Stort potentiale i mere cykling
I DI Transports beregninger er der taget udgangspunkt i, at der i gennemsnit er 1,4 personer i hver bil, som er gennemsnittet ifølge DTU. Ligeledes er der taget udgangspunkt i en-til-en skifte fra bil til cykel. I praksis vil der nok også være en del, der vil vælge at udskifte offentligt transport, passagersædet eller gang med cyklen, hvis der blev cyklet 10 procent mere i Danmark, påpeger Karsten Lauritzen.


- Beregningerne her skal altså mest af alt se som en anskueliggørelse af det store potentiale, som der er i at vi cykler mere, siger branchedirektøren.


Han ærgrer sig derfor også over den udvikling, der har været i de senere år, hvor færre og færre - ikke mindst blandt de unge - vælger at cykle.


- Det er bare drøn ærgeligt. Det betyder, at vi bruger mere benzin og diesel. Og det skader miljøet og vores sundhed, siger Karsten Lauritzen.


Løsningen er i hans øjne større og målrettede investeringer i blandt andet flere cykelstier - ikke mindst uden for de store byer, hvor det kan være utrygt at cykle i vejkanten.




Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.