El-lastbiler kører længere

Mandag 20. juni 2022 kl: 12:29
Share  


Af: Redaktionen

El-lastbiler kører længere

Svenske Scania melder, at batterierne på næste generation af koncernens elektriske lastbiler vil give mærkbar længere rækkevidde. Derudover vil batterierne kunne repareres. Derfor kalder Scania den nye generation for generation tre, da generation to ikke nåede med i udviklingen

Hos Scania er elektriske lastbiler kørt ind som en del af modeludbuddet, som kan leveres til kunderne. Scania er eksempelvis i gang med at levere elektriske lastbiler opbygget til renovationskørsel i Hovedstaden som en del af arbejdet med at nedbringe CO2-udledningen - og mindste støjpåvirkningen.


Michael Rasmussen, der er salgschef i Østdanmark og dybt engageret i markedføringen af det elektriske modelprogram hos Scania, peger i den mindre støjende sammenhæng på, at det er muligt at erstatte fire diesel-lastbiler med tre lastbiler, der kan køre på el, alene på baggrund af en bedre udnyttelsesgrad. De elektriske lastbiler støjer langt mindre og kan derfor bruges til distribution på tider og steder, hvor der er støjbegrænsninger.


Og så peger han på, at de nye batteri-elektriske lastbiler i generation tre, vil være billigere i indkøb, have en øget rækkevidde og være billigere i drift og vedligehold.


Det sidste er baseret på udviklingen af batterierne, hvor det fremover vil være muligt at udskifte enkelte celler i batterier og ikke som nu - hele batteripakken. Det vil øge batterierne levetid ud over den garanti-periode på otte år, som Scania i dag tilbyder.


Michael Rasmussen fremhæver også, at vurderingen hos Scania er, at batteri-elektriske lastbiler vil komme til matche dagens diesellastbiler på pris - endda komme til at være billigere målt på de samlede omkostninger. I dag er batteri-elektriske lastbiler omkring 30 procent dyrere end sammenlignelige dieselbiler.


Det aktuelle batteri-elektriske modelprogram fra Scania omfatter to- og tre-akslede forvogne. I sensommeren næste år vil de nye batteri-elektriske lastbiler fra tredie generation komme på gaderne i for af R og S-lastbiler efterfulgt af P og G-modeller nogle måneder senere. Og batteri-kapaciteten vil ligge på op til 468 kWh og dermed give en rækkevidde mellem opladningerne på omkring 300 kilometer.


Scania har gennem de seneste år også leveret lastbiler med hybride drivliner (HEV), hvor batterier og el-motorer fungerer i kombination med dieselmotorer. I første omgang var der tale om hybride drivliner, hvor overskudsenergi blev samlet op under eksempelvis nedbremsninger og kørsel ned ad bakke og efterfølgende blev brugt til at drive lastbilerne frem - især i byområder, hvor der var brug for mindre støjende kørsel.


De første kunne køre et par kilometer på ren el. Næste generation kom op på omkring 10 kilometer og så 20 kilometer, mens de hybride lastbiler i dag har fået et strømstik og et P foran, så de som plugin-hybride elektriske køretøjer - PHEV - kan komme op på en rækkevidde på omkring 60 kilometer.


Scania peger på, at PHEV-lastbiler især er interessante under forhold, hvor der er brug for længere aktionsradius og hvor lademulighederne ikke er tilstrækkeligt udbyggede.






Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.