Svensk lastbilproducent præsenterer ny nul-emissions lastbil

Mandag 20. juni 2022 kl: 11:34
Af: Redaktionen

Svensk lastbilproducent præsenterer ny nul-emissions lastbil

Forestil dig en lastbil, der kun udleder vanddamp, producerer sin egen elektricitet under kørslen og har en rækkevidde på op til 1.000 kilometer mellem optankningerne. Det er muligt med brændselsceller, der udnytter den energi, der opstår, når brint reagerer med ilt. Volvo Trucks er begyndt at teste køretøjer med teknologien, der har været kendt i en årrække, men først i de senere år er skubbet frem i udviklingen

For at reducere CO2-udslippet har Volvo Trucks sendt batteri-elektriske lastbiler og lastbiler, der kører på vedvarende brændstoffer som eksempelvis biogas, på markedet. I anden halvdel af dette årti vil et tredje CO2-neutralt produkt blive føjet til produktporteføljen - brint-elektriske lastbiler med brændselsceller drevet af brint.


- Vi har udviklet denne teknologi i nogle år nu, og det føles fantastisk at se de første lastbiler køre med succes på testbanen. Kombinationen af batteri-elektriske og brændselscelle-elektriske transportløsninger vil gøre det muligt for vores kunder helt at eliminere CO2-udslip fra deres lastbiler uanset, hvilke typer transportopgaver de udfører, siger Roger Alm, der er President for Volvo Trucks.


Volvo Trucks’ brændselscelle-elektriske lastbiler vil have en rækkevidde, der kan sammenlignes med mange diesellastbiler - op til 1.000 kilometer - og have en tankningstid på under 15 minutter. Den samlede vogntogsvægt kan komme op på ca. 65 tons eller mere, og de to brændselsceller på lastbilen har kapacitet til at generere 300 kW elektricitet ombord.


Feltprøvekørsler hos kunder i normal drift vil starte om et par år fra nu, og markedsintroduktionen er planlagt i den sidste del af 2020-erne.


- Brintdrevne brændselscelle-elektriske lastbiler vil være særligt velegnede til transport over lange afstande og til tunge, energikrævende opgaver. De kan også blive en attraktiv mulighed i lande, hvor mulighederne for opladning af batterielektriske lastbiler er begrænsede, siger Roger Alm.


Producerer sin egen elektricitet
En brændselscelle producerer elektricitet af den brint, der er ombord på lastbilen i stedet for at blive forsynet med strøm fra en ekstern kilde og opbevares i batterier ombord. Det eneste biprodukt, der udledes fra brændselscellen, er vand i form af damp.


Brændselsceller leveret af Cellcentric
Brændselscellerne til Volvo Trucks’ brændselscelle-elektriske lastbiler vil blive leveret af Cellcentric, der er et joint venture mellem Volvo Group og Daimler Truck AG. Cellcentric planlægger at bygge et af Europas største anlæg til serieproduktion af brændselsceller, der er specielt udviklet til tunge køretøjer.


Der er brug for mere grøn brint
Brændselscelleteknologien er stadig i en tidlig udviklingsfase, og der er mange fordele ved den nye teknologi, men også nogle udfordringer forude. En af dem er adgangen til grøn brint i store mængder. En anden udfordring er den kendsgerning, at infrastrukturen til tankning af tunge køretøjer med brint endnu mangler at blive udviklet.


- Vi forventer, at udbuddet af grøn brint vil stige markant i løbet af de næste par år, da mange industrier vil være afhængige af den for at reducere CO2-udledningen. Vi kan dog ikke vente med at reducerer CO2-udslippet fra transportsektoren til 0, da vi allerede er ved at være forsinket. Så mit klare budskab til alle transportvirksomheder er at starte rejsen i dag med batterielektriske lastbiler og anvendelse af biogas og andre bæredygtige brændstoffer som alternativer til diesel. Lastbiler med brændselscelle-elektriske drivliner vil så være et vigtigt supplement til langturskørsel og tungere transporter om få år, fastslår Roger Alm.


Hos en af Volvo Trucks' konkurrenter - Iveco - går de hidtidige planer ud på at lancere brint-elektriske lastbiler i løbet af 2023. Det vil ske i samarbejde med amerikanske Nikola Corporation.

  • Brint kan betegnes som grøn, når den produceres ved brug af elektricitet fra vedvarende energikilder som eksempelvis sol-, vind- og vandkraft.
 




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.